قیمت نفت بیش از یک دلار افزایش یافت

این افزایش قیمت هم‌زمان با بعضی اختلاف‌ها در میانه مذاکرات هسته‌ای وین با ایران رخ داد

به گفته تحلیلگران، بازرگانان و سرمایه‌گذاران به توافق هسته‌ای احتمالی ایران واکنش نشان دادند و قیمت نفت خام با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر کرده است- ATTA KENARE / AFP

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، سوم خرداد، گزارش کرد که در میانه مذاکرات وین قیمت نفت برخی از خسارات هفته گذشته را را جبران کرد و درحدود ساعت ۱۰ صبح به وقت گرینویچ، قیمت هر بشکه نفت در معاملات آتی نفت خام برای تحویل در ماه ژوئیه، با افزایش ۱.۹ درصدی (معادل ۱.۲۵ دلار) ، به ۶۷.۶۹ دلار رسید.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اخیرا اعلام کرد در مذاکرات وین به تحریم‌های نفت، حمل‌و‌نقل، پتروشیمی، بیمه و بانک مرکزی پرداخته شده و ایالات متحده آماده لغو این تحریم‌ها است. پس از اظهارات روحانی، قیمت نفت در هفته گذشته  تقریباً سه درصد کاهش یافت. پیش از این ایران گفته بود كه پس از رفع تحریم‌های نفتی خود، می‌تواند ظرف چند ماه به اوج تولید نفت یعنی تقریباً چهار میلیون بشكه در روز بازگردد. در حال حاضر ایران تقریباً دو میلیون بشکه در روز تولید می‌کند. 

گلدمن ساکس، شرکت خدمات مالی آمریکایی می‌گوید که حتی با افزایش صادرات ایران، احتمالا قیمت نفت بالا خواهد رفت. به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس تخمین زده می‌شود که قیمت هر بشکه نفت در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ به ۸۰ دلار برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش قیمت نفت می‌تواند منجر به افزایش عرضه آن شود. بر اساس گزارش هفتگی بیکر هیوز، شرکت نفت و گاز آمریکا تعداد سکوهای حفاری نفت خام در ایالات متحده اخیرا تا ۳۵۶ مورد افزایش یافته است که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ است.

گفته می‌شود افزایش تقاضای جهانی نفت همچنین آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا در آسیای جنوبی و آمریکای لاتین را جبران می‌کند؛ واکسیناسیون تسریع می‌شود و حمل و نقل و فعالیت‌های صنعتی افزایش می‌یابد.

به گفته تحلیلگران، بازرگانان و سرمایه‌گذاران به توافق هسته‌ای احتمالی ایران واکنش نشان دادند و قیمت نفت خام با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر کرده است. در عین حال شدت گرفتن طوفان‌های استوایی در خلیج مکزیک ممکن است باعث افزایش قیمت نفت به دلیل ترس از اختلال در عرضه شود.

رئیس مجلس ایران روز یکشنبه اعلام کرد که قرارداد نظارت سه ماهه بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منقضی شده است و دسترسی آن‌ها به تصاویر داخلی برخی از سایت‌های هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد. این اظهارات باعث ایجاد تردید در مورد آینده مذاکرات وین می‌شود که می‌تواند به تحریم‌های صادرات نفت خام ایران پایان دهد.

بیشتر از اقتصاد