چرا این بیماری روده در شرایط قرنطینه بهبود یافته است؟

گرفتگی عضلانی معده، نفخ، اسهال و یبوست، از جمله نشانه‌های این بیماری است

میلیون‌ها نفر به بیماری «آی.بی.اس» دچار هستند - NOAH SEELAM / AFP

بر اساس یافته‌های تحقیق جدید و کوچکی، نشانه‌های بیماری مبتلایان به روده تحریک‌پذیر (آی.بی.اس) در دوران قرنطینه‌های خانگی اجباری کووید‌-۱۹ بهبود نامنتظره‌ای یافته است.

به گفته دست‌اندرکاران این تحقیق، یافته‌های‌ آنان بار دیگر بر «پیوند روده-مغز» صحه می‌گذارد، زیرا بیماران بهتر توانسته‌اند در برابر «محرک‌های غذایی» و نیز محرک‌های فشارزای بیرونی، مقاومت کنند.

میلیون‌ها نفر به آی.بی.اس دچار هستند و بنا به برآوردها، یک‌پنجم مردم بریتانیا هم به این بیماری مبتلا هستند. گرفتگی عضلانی معده، نفخ، اسهال و یبوست، از جمله نشانه‌های این بیماری است و فعالیت‌ها یا غذاهایی خاص محرک آن است.

بر اساس اعلام انجمن جراحان روده بزرگ و راست‌روده آمریکا، تنش هیجانی می‌تواند «عامل شروع دوره‌های آی.بی.اس» باشد و بسیاری از مبتلایان به هنگام عصبی یا مضطرب بودن، بدترین وضعیت را تجربه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق که در همایش هفته بیماری‌های گوارشی سال ۲۰۲۱ ارایه شد، آثار تنش‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا و کاهش معاشرت اجتماعی در قرنطینه حاصل از کرونا را بر ۱۲۹ بیمار مبتلا به آی.بی.اس در آرژانتین بررسی کرده‌اند.

محققان در آغاز فرض را بر آن گذاشته بودند که «به علت فشارها و تنش‌های ناشی از کووید‌-۱۹» علایم بیماری افزایش یابد، اما با پدیده معکوس آن مواجه شدند.

در دوران قرنطینه سراسری آرژانتین که یکی از طولانی‌ترین‌ها در جهان بود، شمار بیماران مبتلا به آی.بی.اس شدید با افت چشم‌گیری، از ۶۵ به ۳۹ کاهش یافت.

پیش از همه‌گیری کرونا، در تحقیق دیگری اطلاعات این بیماران را گردآوری کرده بودند و محققان با انجام تحقیق مشابهی در دوره قرنطینه سراسری و پرسیدن از سوزش معده، استفراغ، سوء‌هاضمه، خستگی‌های مزمن، دردهای عضلانی استخوانی و سردرد، وضعیت این بیماران را از نو ارزیابی کردند.

بیماران گزارش دادند که هنگام خانه‌نشینی اجباری دوران همه‌گیری، همه مشکلات مربوط به درد، نفخ، سفتی مدفوع، اضطراب و خستگی‌های مزمن در آن‌ها بهبود یافته است.

بنا به این بررسی، ارتباط روده و مغز، با تنش و مشکلات روانی پیوند دارد و آن تنش‌ها موجب تحریک و پیدایش نشانه‌های آن اختلالات گوارشی روده می‌شود.

خوان پابلو استفالونو، نویسنده اصلی این بررسی و پزشک بیمارستان کلینکاس خوزه دو سان مارتین از دانشگاه بوئنوس آیرس، می‌گوید: «یکی از فرض‌های اصلی ما این بود که فشارها و تنش‌های ناشی از کووید‌-۱۹ باعث وخیم‌تر شدن وضعیت این بیماران شود. اما نتایج مربوط به بیماران خانه‌نشین، گویای آن است که این افراد دچار تنش‌های بیرون نبودند و در خانه‌هاشان هم از محرک‌های غذایی دور بودند. یافته‌های ما بر این دیدگاه هم صحه گذاشت که آی‌.بی.‌اس یا اختلالات گوارشی با عامل‌های روان‌شناختی و نیز غذا و سایر عوامل پیوند دارد. محور روده-مغز، وجوه متعددی دارد.»

© The Independent