گزارش گاردین از انفجار در «کارخانه تولید پهپاد برای حماس»

نتانیاهو اخیرا تکه‌هایی از یک پهپاد «ایرانی» سرنگون شده در آسمان اسرائیل را به رسانه‌ها نشان داد

گاردین می‌گوید انفجار در کارخانه تولید پهپاد برای گروه‌های شبه‌نظامی ایران رخ داده است-عکس از قدس آنلاین

درحالی که خبرگزاری‌های داخلی در ایران انفجار بامداد یکشنبه در اصفهان را به یک مرکز صنایع شیمیایی به نام «نارگستر» نسبت داده‌اند، گاردین می‌گوید انفجار در «کارخانه تولید پهپاد برای حماس» رخ داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنجشنبه گذشته بقایای پهپادی را به رسانه‌ها نشان داد که به گفته او متعلق به ایران است و پس از عبور از مرز هوایی عراق یا سوریه در آسمان اسرائیل سرنگون شده است.

بر اساس گزارش این روزنامه بریتانیایی، این انفجار که ۹ مجروح بر جای گذاشته در تاسیساتی رخ داده که زیر نظر شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) است. این کارخانه برای نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی پهپاد تولید می‌کند و تاسیسات آن در داخل مرکز «نارگستر» قرار داشته است. مجموعه نارگستر نیز زیر نظر شورای عالی امنیت ملی فعال است. در وب‌سایت نارگستر، این شرکت، «تنها مرجع تولید و توزیع کننده مواد نورافشانی بی خطر در کشور» معرفی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز منابع رسمی دلیل این انفجار را اعلام نکرده‌اند، اما وقوع آنها پس از ۱۲ روز حمله راکتی حماس به اسرائیل و اظهارات اخیر نتانیاهو، گمانه‌زنی‌ها را در مورد نقش اسرائیل در این زمینه تقویت کرده است.

مقامات اسرائیل معمولا گزارش‌هایی از این دست را تایید یا تکذیب نمی‌کنند، اما دو انفجار در یک سال اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نیز به اسرائیل نسبت داده شده است. مجموعه‌ای از انفجارها نیز در طول تابستان ۱۳۹۹ در تاسیسات شیمیایی و پتروشیمی و صنایع برخ ایران رخ داده بود.

انفجار در اصفهان درحالی اتفاق افتاده که مذاکرات در وین به منظور بازگشت به برجام بین ایران، اروپا و آمریکا در جریان است.

کشورهای منطقه به ویژه اسرائیل نیز نسبت به نادیده گرفته شدن دغدغه‌های امنیتی خود در این توافق ابراز نگرانی کرده‌اند.

در دو هفته گذشته حماس و جهاد اسلامی هزاران پهپاد به سوی اسرائیل شلیک کردند. سخنگوی جهاد اسلامی نیز رسما از جمهوری اسلامی برای حمایت‌های همه‌جانبه و موشک‌های بدر-۳ تقدیر کرد.

کشورهای منطقه بر این باورند که برنامه‌های تسلیحاتی و موشکی و فعالیت‌های تحریک‌آمیز منطقه‌ای جمهوری اسلامی باید بخشی از توافق جامع با ایران باشد.

این نگرانی‌ها یک بار در جریان توافق دولت اوباما با ایران نادیده گرفته شده و آنها نگرانند که بار دیگر این تجربه تکرار شود.

بیشتر از جهان