ادعای نماینده روسیه درباره توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران

اولیانوف می‌گوید برجام «اطمینان بالایی در این مورد که ایران سلاح هسته‌ای ندارد و نخواهد داشت، فراهم می‌کند»

طبق برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی تا سطح حداکثر ۳.۷ درصد است- عکس از تسنیم

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، می‌گوید تهران به زودی غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را متوقف خواهد کرد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک روز شنبه در گزارشی نوشت، میخائیل اولیانوف در گفت‌وگو با رادیو «اکو مسکو» گفته است: «فکر می‌کنم غنی‌سازی ۶۰ درصدی (در ایران) به زودی متوقف خواهد شد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ همچنان به عنوان یک ابزار کنترل واقعی برنامه اتمی ایران باقی مانده است، گفت هیچ چیز بهتر از این توافق برای کشورهای منطقه وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولیانوف با بیان این که برجام «اطمینان بالایی در این مورد که ایران سلاح هسته‌ای ندارد و نخواهد داشت، فراهم می‌کند»، گفت با اجرای برجام بیشترین بازرسی‌های آژانس در جهان در ایران انجام شد.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، از تعهدات خود در توافق فاصله گرفت و در مرحله‌ای اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد کرد و پس از حادثه نطنز، آن را به ۶۰ درصد افزایش داد.

این در حالی است که طبق برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی تا سطح حداکثر ۳.۷ درصد و با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول خود است، اما در حال حاضر از سانتریفیوژهای پیشرفته جدید استفاده می‌کند.

با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و ابراز تمایل آن به بازگشت به برجام، گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران و واشنگتن با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور نمایندگان طرف‌های باقی‌مانده در توافق آغاز شد.

دور چهارم این مذاکرات که در وین در جریان است، روز چهارشنبه پایان یافت و قرار است این هفته ازسرگرفته شود.