رئیس سازمان پدافند غیرعامل: فضای مجازی باید بومی شود و در اختیار حکومت باشد

تشکیل فرماندهی واحد دفاعی - امنیتی هسته‌ای به تصویب رسیده است

«وزیر ارتباطات و مسئولان مربوطه صداقت لازم در زمینه محدودیت تلگرام را نداشته‌اند»- اعتماد آنلاین

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به توصیه‌های علی خامنه‌ای در مورد فضای مجازی گفت نمی‌توان شبکه اجتماعی را در اختیار دشمن قرار داد تا با سیاه‌نمایی، از فضای موجود برای تولید نارضایتی سوءاستفاده کنند. واقعیت این است که امروز دشمن هم از این میدان استفاده می‌کند و روایت‌های تسلیح شده خود را غالب می‌کند.

غلامرضا جلالی در گفتگو با مهر اظهار داشت برخی از مؤلفه‌های قدرت نظامی متأثر از فضای سایبری است و ما شاهد بروز لایه جدیدی به نام جنگ نظامی در فضای سایبری هستیم.

وی در ادامه افزود: «ما درگذشته مواردی مثل محدودکردن تلگرام و امثال آن را داشتیم اما باید به دو نکته توجه داشت؛ اولاً کشور هیچ موقع به‌صورت کامل تلگرام را محدود نکرده است و وزیر ارتباطات و مسئولان مربوطه نسبت به این موضوع صداقت لازم را نداشته‌اند، دوماً اگر نظام به سمت محدودسازی رفته است، به دلیل ولنگاری شبکه اجتماعی بود که باعث ایجاد ناامنی اجتماعی، آشوب و به هم زدن اوضاع امنیتی کشور شده است.»

او در بخشی دیگر با ذکر مثال از فرانسه و اروپا گفت که کشورهای اروپایی نیز فضای مجازی خود را به دیگران نسپرده‌اند و بر این اساس جمهوری اسلامی نیز تصمیم گرفته تا فضای مجازی را بومی کند تا از منافع ملی محافظت کند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که کلیه شبکه‌های اجتماعی در فرانسه و اروپا آزاد هستند و برخلاف ایران هیچ‌گونه فیلترینگی بر آنها اعمال نمی‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در توجیه قطعی کامل اینترنت در آبان ۹۸ گفت که در آمریکا نیز حساب توییتری دونالد ترامپ را با ۸۰ میلیون مخاطب فیلتر کردند. او در این باره گفت که حکومت ایران در شبکه اجتماعی نیازمند یک نظام شبکه اجتماعی ملی است که دولت و حکومت پایه‌گذار آن باشد و از لحاظ تنظیم مقررات و قوانین حتماً منطبق بر نظام حکمرانی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از یورش هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره و خشونت‌های پیامد آن، توییتر ابتدا با تعلیق حساب کاربری او برای ۱۲ ساعت، خواستار حذف سه توییت دونالد ترامپ شد که به خشونت‌های واشنگتن دامن زده بود. بار دیگر توییتر اعلام کرد پس از بررسی توییت‌های اخیر ترامپ و فضای ایجادشده در پی آن‌ها، حساب کاربری ترامپ را به دلیل «خطر تحریک بیشتر برای خشونت» مسدود می‌کند، اما این بار برای همیشه. فیسبوک و اینستاگرام هم حساب‌های کاربری ترامپ را مسدود کردند.

با این حال سایر راه‌های ارتباطی ترامپ با هوادارانش هیچ‌گاه مسدود نشد و او همچنان به سخنرانی و حضور در میان مردم ادامه می‌دهد. همچنین، روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز اخبار مربوط به او را آزادانه پوشش می‌دهند.

تاب‌آوری زیرساخت‌های هسته‌ای

غلامرضا جلالی با اشاره به حملات سایبری به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران و انفجارهایی که طی مدت کوتاهی رخ داده مدعی شد که به دلایل استحکامات مبتنی بر پدافند غیرعامل، امکان نفوذ در زیرساخت‌های هسته‌ای نیست. او حادثه نطنز را به دلیل ناهماهنگی بین لایه‌های تولیدکننده امنیت بوده است. در همین راستا، تشکیل فرماندهی واحد دفاعی - امنیتی هسته‌ای به تصویب رسیده که جزئیات آن به‌زودی نهایی می‌شود.

حمله به تأسیسات هسته‌ای نظنر، جدا از تأثیرات مهم ژئوپلیتیکی، نشان داد که در سال‌های اخیر ایران نتوانسته است در بُعد امنیت زیرساختار انرژی، به‌ویژه تأسیسات هسته‌ای، موفق عمل کند. این حمله در حالی صورت گرفت که وزیر دفاع آمریکا از اسرائیل دیدار می‌کرد و ایران در روز ملی فناوری هسته‌ای، خبر از پیشرفت جدید در دانش هسته‌ای داده بود.

بیش از ۱۰ سال است که تأسیسات هسته‌ای ایران تحت حملات سایبری ارتش دفاعی اسرائیل قرار دارند؛ از طراحی و ساخت بدافزار یا کرم کامپیوتری استاکس‌نت برای آسیب‌رسانی به تأسیسات بوشهر و نطنز در تیر ۱۳۸۹ تا انفجار در تأسیسات نطنز در ۱۲ تیر ۱۳۹۹ که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای تنها توسط حمله سایبری برای انفجار خط لوله گاز مجاور سوله مونتاژ سانتریفیوژ نطنز و یا از طریق کار گذشتن یک بمب درون خودرویی پارک شده در ضلع شمالی سوله امکان‌پذیر بوده است.