وعده فایزر به اعطای ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای کم‌درآمد

کشورهای فقیرتر و کم‌درآمدتر برای تهیه واکس مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند

فایزر-بیون‌تک نخستین شرکت‌هایی بودند که واکسن تولیدی‌شان مجوز استفاده اضطراری در ایالات متحده و اتحادیه اروپا را دریافت کرده بود- JUSTIN TALLIS / AFP

شرکت داروسازی آمریکایی فایزر و شریک آلمانی آن، بیون‌تک، روز جمعه وعده دادند دو میلیارد دوز از واکسن‌های کووید-۱۹ تولیدی خود را در طول هجده ماه آینده در اختیار کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط قرار دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این وعده فایزر و شریکش که نخستین شرکت‌هایی بودند که واکسن تولیدی‌شان مجوز استفاده اضطراری در ایالات متحده و اتحادیه اروپا را دریافت کرده بود، در یک نشست تخصصی در رم مطرح شد.

مدیرعامل فایزر در این نشست بین‌المللی به میزبانی مشترک ایتالیا و اتحادیه اروپا گفت، انتظار دارد یک میلیارد دوز واکسن کرونا امسال در اختیار کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط قرار بگیرد و یک میلیارد دوز در سال ۲۰۲۲.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست آیا اعطای این واکسن‌ها از طریق برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی صورت خواهد گرفت یا آن که آن کشورها مستقیما می‌توانند واکسن کووید-۱۹ فایزر را به‌طور مستقیم و با قیمت کمتر از این شرکت خریداری کنند.

در حالی که مایه‌کوبی یا واکسیناسیون عمومی در برابر همه‌گیری کرونا در کشورهای ثروتمند و جهان غرب همچنان با برنامه به پیش می‌رود، کشورهای فقیرتر و کم‌درامدتر همپنان برای تهیه واکس مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد این هفته از میزان بسیار کم واکسنی که تاکنون در اختیار کشورهای آفریقایی گرفته است ابراز نگرانی کرد. برنامه کوواکس جهت اطمینان از توزیع عادلانه واکسن کووید-۱۹ در جهان تهیه و راه‌اندازی شد.

بیشتر از جهان