سؤال بزرگ: چرا فایزر را با واکسن چینی مخلوط می‌کنند؟

تلاش برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی افزایش محافظت در برابر سویه‌های جدید ویروس کرونا

این مطالعه نشان داده است که تزریق یک دوز واکسن فایزر-بایون‌تک و به دنبال آن یک دوز آکسفورد-آسترازنکا، یا دریافت یک دوز واکسن استرازنکا و بعد از آن یک دوز واکسن فایزر، عوارض جانبی هم داشته است- REUTERS/Ciro De Luca/File Photo

با آغاز واکسیناسیون عمومی در بیشتر کشورهای جهان، احتمال مخلوط کردن دو نوع واکسن مختلف کووید-۱۹، مانند ترکیب واکسن فایزر آمریکایی و سینوفارم چینی یا موارد دیگر، باعث تعجب بسیاری شده است.

فوریه گذشته در انگلستان، یک آزمایش بالینی برای بررسی اثرات استفاده از دو واکسن مجاز مختلف به عنوان دوزهای اول و دوم، آغاز شد.

به گزارش شبکه نت‌ورک، روز چهارشنبه «گروه واکسن» در دانشگاه آکسفورد نتایج مطالعه‌ای با عنوان «مقایسه برنامه واکسن کرونا» را منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متیو اسنیپ، دانشیار متخصص اطفال و واکسن‌ها در دانشگاه آکسفورد و پژوهشگر ارشد این مطالعه، گفت که بررسی امکان ترکیب ایمن و موثر واکسن‌های مختلف، سرنخ‌هایی را در مورد چگونگی افزایش محافظت در برابر سویه‌های جدید ویروس فراهم می‌کند.

این مطالعه نشان داده است که تزریق یک دوز واکسن فایزر-بایون‌تک و به دنبال آن یک دوز آکسفورد-آسترازنکا، یا دریافت یک دوز واکسن استرازنکا و بعد از آن یک دوز واکسن فایزر، عوارض جانبی هم داشته است.

متیو اسنیپ تصریح کرد: «عوارض جانبی فرایند واکسیناسیون ترکیبی -که به مدت چهار هفته در مورد افراد ۵۰ سال به بالا بررسی شد- مانند سردرد، خستگی و لرز، موقتی است، اما در مورد ایمنی، هیچ نگرانی وجود ندارد.

علاوه بر این، داده‌های اولیه مربوط به عوارض جانبی ثابت نکرده است که با ترکیب واکسن‌های مختلف در واکنش ایمنی بدن تغییری ایجاد خواهد شد؛ اما پژوهشگران امیدوارند در آینده نزدیک این موضوع را کشف و گزارش کنند.

قابل ذکر است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده پیش‌تر در مورد مخلوط کردن دوزهای واکسن کرونا هشدار داده بود.