بولتون در لندن به دنبال افزایش فشار بر ایران است

بریتانیا پس از برگزیت، بیش از گذشته به حمایت آمریکا نیاز دارد

Kevin Lamarque / Reuters file

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ برای گفتگو در مورد مساله ایران، چین و برگزیت به لندن سفر کرده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند، با نزدیک شدن ۳۱ اکتبر، زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، لندن بیش از هر زمان دیگری به واشینگتن وابسته می‌شود و کاخ سفید نیز از این فرصت استفاده می‌کند. انتظار می‌رود بولتون در جریان این سفر دولت بوریس‌ جانسون را به موضع‌گیری‌های قاطع‌تر در برابر ایران ترغیب کند.

ایالات متحده پس از انفجار شش نفتکش در دریای عمان، سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک با موشک زمین به هوای سپاه و توقیف نفتکش استنا ایمپرو از سوی سپاه، طرح تشکیل ائتلاف نظامی برای برقراری امنیت در خلیج فارس را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.

دولت ترزا می به درخواست کاخ سفید برای پیوستن بریتانیا به این طرح پاسخ مثبت نداده بود، اما بوریس جانسون که به تازگی سمت نخست‌وزیری بریتانیا را بر عهده گرفته، اعلام کرده که به این ائتلاف می‌پیوندد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه گاردین، انتظار می‌رود مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دولت جانسون را برای هماهنگی بیشتر با مواضع واشینگتن در قبال ایران تحت فشار قرار دهد. دولت دونالد ترامپ می‌کوشد از طریق اعمال فشار حداکثری و تحریم‌های شدید، تهران را پای میز مذاکره بیاورد. هدف نهایی رئیس‌جمهور آمریکا دستیابی به توافقی بهتر و بزرگتر با ایران عنوان شده که موضوعاتی شامل ماجراجویی‌های منطقه‌ای ایران،‌برنامه‌های موشکی و زندانیان آمریکایی در ایران را نیز شامل می‌شود.

این در حالی است که در یک ماه و نیم گذشته تنش‌ها بین ایران و بریتانیا بر سر توقیف نفتکش‌ها، افزایش یافته است.

نخست نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نفتکش گریس-۱ حامل دو میلیون بشکه نفت ایران را در جبل‌الطارق توقیف کرد و پس از آن سپاه نفتکش استنا ایمپرو را به اتهام نقض قوانین دریانوردی در تنگه هرمز توقیف کرد. هر دو طرف از رفع توقیف نفتکش‌ها خودداری می‌کنند و لندن پیشنهاد تلویحی تهران برای تبادل نفتکش‌ها را رد کرده است.

با این وجود بریتانیا همچنان به همراه فرانسه، آلمان، روسیه و چین در برجام حضور دارد و راه دیپلماسی با ایران را باز نگهداشته است.

گاردین در ادامه می‌نویسد، واشینگتن تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال می‌کند و احتمالا از لندن می‌خواهد با این تحریم‌ها همراهی کند. روندی که به گزارش این روزنامه بریتانیایی زمان‌بر خواهد بود.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت گذشته، سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام شامل بریتانیا، گامی عملی در جهت حفظ برجام برنداشته‌اند و تنها به صدور بیانیه‌هایی در حمایت از توافق هسته‌ای اکتفا کرده‌اند. ایران در واکنش به این بی تفاوتی اروپا، تعهدات خود را در برجام کاهش داده و اعلام کرده که تا زمانی که اروپا به تعهدات خود عمل نکند، این روند را ادامه خواهد داد.

در صورتی که ایران گام سوم را نیز در کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام بردارد، پیروی بریتانیا از الگوی ایالات متحده و خروج لندن از برجام دور از ذهن نخواهد بود. به این ترتیب توافق هسته‌ای عملا فرو می‌پاشد و به نظر نمی‌رسد در چنین شرایطی تهران در برجام باقی بماند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این روند مطلوب دونالد ترامپ خواهد بود که می‌خواهد بر سر توافقی جدید با ایران پای میز مذاکره بنشیند. 

البته به نظر می‌رسد دولت جانسون تصمیم‌گیری در مورد ایران را به پس از برگزیت موکول کند، زیرا مهمترین مساله پیش روی بوریس جانسون در حال حاضر خروج از اتحادیه اروپا در مهلت باقی مانده تا ۳۱ اکتبر است.