چه کسی می‌خواهد گرگ‌های شمال غرب آمریکا را بکشد؟

لایحه‌ای که باعث قتل‌عام ۹۰ درصد از ۱۵۰۰ گرگ به دست پیمانکاران خصوصی خواهد شد

ایالت آیداهو لایحه‌ای را تصویب کرده است که باعث قتل‌عام ۹۰ درصد از ۱۵۰۰ گرگ این ایالت به دست پیمانکاران خصوصی می‌شود - Julio Cesar AGUILAR / AFP

 در نزاعی ادامه‌دار بین حافظان محیط‌زیست، شکارچیان، و بخش کشاورزی، دانشمندان از دولت بایدن خواستند محافظت‌های قانونی از گرگ‌های خاکستری را احیا کند و استدلال کردند کشتن آنها پیش‌تر در سال جاری میلادی، اقدامی نابخردانه بوده است.

آنها همچنین گفتند ایالات اکنون اجازه می‌دهند تعداد بیش از حدی از این حیوانات کشته شوند و آیداهو نیز لایحه‌ای را تصویب کرده است که باعث قتل‌عام ۹۰ درصد از ۱۵۰۰ گرگ این ایالت به دست پیمانکاران خصوصی خواهد شد.

خدمات شیلات و حیات وحش ایالات متحده در ماه ژانویه و در آخرین روزهای دولت ترامپ، گرگ‌ها را در اکثر نواحی کشور از فهرست گونه‌های در معرض خطر خارج کرد؛ اقدامی که جو بایدن بعد از به قدرت رسیدن، خواستار بازنگری آن شد.

ایالات آیداهو، مونتانا، و وایومینگ، محافظت‌های فدرال را چند سال پیش لغو کردند و شکار گرگ در این ایالات آزاد است.

کنار گذاشتن محدودیت‌ها از بقیه ایالات امریکا اما نگرانی فراوانی ایجاد کرده است و ۱۱۵ دانشمند با نوشتن نامه‌ای به دب هالند، وزیر امور داخلی، و مارتا ویلیامز، قائم مقام دبیر خدمات شیلات و حیات وحش، گفتند تعداد جمعیت این گونه هنوز به طور کامل تا حد مطلوب احیا نشده است.

در مقابله با این ادعا، دام‌داران بحث می‌کنند که همینک نیز گرگ‌های زیادی وجود دارند که تهدیدی علیه دام‌ها و تجارات آنها هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرحی به نیابت از دولت برای به دام انداختن و مسموم کردن گرگ‌ها، باعث حذف کامل این حیوان شکارچی از ایالات متحده تا دهه ۱۹۳۰ شد.

تنها جمعیت کوچکی از این حیوان در شمال کشور در نزدیکی مرز با کانادا باقی ماند. همان جمعیت تا امروز به تقریبا ۴۴۰۰ گرگ در سراسر ایالات میشیگان، مینه‌سوتا و ویسکانسین گسترش یافته است.

پس از آن که در دهه ۱۹۹۰ گرگ‌هایی از کانادا دوباره به پارک ملی یلواستون در ایالت آیداهو آورده شدند، اکنون حدود ۲۰۰۰ گرگ دیگر هم در شش ایالت واقع در شمال رشته کوه راکی و شمال غرب در کرانه اقیانوس آرام زندگی می‌کنند.

خدمات شیلات و حیات وحش ایالات متحده می‌گوید نیازی نیست گرگ‌ها در تمام مناطق سابق محل سکونت خود زندگی کنند تا گونه‌ای احیا شده در نظر گرفته شوند.

علاوه بر برنامه آیداهو برای قتل عام گرگ‌های این ایالت که با روش‌هایی شامل تجهیزات دید در شب و شکار با استفاده از خودرو همه‌جارو، برف‌رو، و بالگرد انجام می‌شود، ایالات مونتانا و ویسکانسین هم شروع به حذف این حیوان کرده‌اند.

مونتانا لایحه‌ای مشابه با آیداهو را در دستور کار دارد و ویسکانسین هم در ماه فوریه به شکار آنها جواز داد که با آن که سقف شکار ۱۱۹ گرگ از پیش تعیین شده بود، منجر به کشته شدن ۲۱۶ گرگ شد. برنامه شکار دیگری هم برای زمانی دیرتر در سال جاری ترتیب داده شده است.

چالش‌های حقوقی برای احیای محافظت قانونی از این حیوان به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا پیش از هر شکار دیگری در پاییز امسال، راه‌حلی به دست آید.

© The Independent

بیشتر از جهان