پاکستان سفیر افغانستان را احضار کرد

وزارت خارجه پاکستان با احضار سفیر افغانستان نسبت به سخنان مقام‌های ارشد افغان شدیدا اعتراض کرده است

رهبران افغان، پاکستان را به حمایت از طالبان و گسترش تروریسم متهم کرده‌اند - WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت خارجه پاکستان در اعتراض به اظهارات اخیر مقام‌های ارشد دولت افغانستان در مورد مسائل داخلی این کشور، نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرده است.

زاهد حفیظ چوهدری، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، می‌گوید کشورش اعتراض شدید خود درباره سخنان مقام‌های افغان را به سفیر این کشوراعلام کرده است.

به تازگی اشرف غنی، رئیس جمهور و حمدلله محب، مشاور امنیت ملی، کشور پاکستان را به دلیل حمایت از طالبان به باد انتقاد گرفته‌اند.

درحالی‌که آقای غنی از پاکستان خواسته است بین دوستی و دشمنی با افغانستان یکی را برگزیند، حمدالله محب سخنان تندتری ایراد کرده است.

او در سخنرانی در ولایت شرقی ننگرهار در روز اول عید فطر گفت که تاریخ پاکستان جعلی است و تمام افتخارات این کشور از جمله نام سلاح‌هایش برگرفته از نام‌های غزنویان، غوریان و ابدالی‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای محب همچنان به اختلافات قومی در میان پشتون‌ها، بلوچ‌ها و سندی‌ها در پاکستان اشاره کرد و گفت این اقوام تحت سرکوب دولت مرکزی هستند.

او پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد و گفت که برای افتخار چیزی ندارد که روی مناطق و اسلحه‌هایش بگذارد.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در واکنش به این سخنان به مجلس کشورش گفت که اشرف غنی از یک طرف دست کمک به سوی پاکستان دراز کرده و از سوی دیگر این حرف‌ها را می‌زند. او هشدار داد که آقای غنی باید تصمیمش را بگیرد و موضعش را روشن کند.

هم‌اکنون وزارت خارجه پاکستان با احضار سفیر افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید که این‌گونه اظهارات مقام‌های افغان بر روابط هر دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که افغانستان با این‌ موضع‌‌گیری‌ها همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان را بی‌ارزش می‌‌کند.

دولت افغانستان تاکنون درباره سخنان قریشی و احضار سفیرش اعلام موضع نکرده است.

اما سخنان رهبران سیاسی افغانستان علیه پاکستان در حالی ایراد می‌شود که میزان خشونت طالبان به شدت افزایش یافته است و در ۲۸ استان از جمله ۳۴ استان کشور هم‌اکنون جنگ جریان دارد. مذاکرات صلح بین طالبان و دولت که به کمک پاکستان زمینه‌سازی شده بود نیز به جایی نرسیده و شکاف بی‌اعتمادی بین دو همسایه بیشتر شده است.

افغانستان پاکستان را به پناه دادن، حمایت مالی و نظامی از طالبان متهم می‌کند که جنگ ناروایی را علیه مردم این کشور به راه انداخته است.

بیشتر از جهان