برق، تازه‌ترین عرصه رقابت ایران و کشورهای عرب

ایران قصد دارد از اتصال خطوط برق عراق به کشورهای عربی جلوگیری کند

گاز وارداتی از ایران نیز به فعالیت نیروگاه‌های برق عراق برای تولید ۳۳۰۰ مگاوات برق کمک می‌کند- Asaad NIAZI / AFP

منابع سیاسی در بغداد گزارش دادند که یک حرکت پنهانی از سوی مقام‌های ایرانی و سفارت آن کشور در عراق برای جلوگیری از پروژه اتصال برق بین عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حال انجام است.

بر اساس اظهارات مسئولان وزارت برق عراق، حدود ۸۱ درصد این پروژه انجام شده و مسیر ۳۰۰ کیلومتری سیستم برق‌رسانی عراق به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به پایان رسیده است. ۲۲۰ کیلومتر از این مسیر در داخل خاک کویت و ۸۰ کیلومتر آن در داخل خاک عراق خواهد بود.

یک منبع سیاسی که خواست نامش فاش نشود، به اسکای نیوز گفت که مقامات ایرانی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را همراهی می‌کردند، کوشیدند با فشار بر مسئولان بخش انرژی عراق و پیشنهاد اعطای کمک‌هایی مانند قراردادهای جدید با قیمتی پایین‌تر در ازای توقف پروژه یا کند کردن سرعت اجرای آن، روند اتصال برق عراق و کشورهای همسایه‌اش را تحت تأثیر قرار دهند. 

این امر باعث شد که چند روز پس از آن دیدار، مجید حنطوش، وزیر برق عراق، به ایران سفر کند تا به تهران اعلام کند که پروژه مطابق مسیر تعیین شده‌اش پیش خواهد رفت .

ایران پروژه‌های عراق را رصد می‌کند

این منبع افزود: «اخیراً یک لابی فشار از طرف سفارت ایران در بغداد شکل گرفته است که هدف آن تأثیرگذاری بر پروژه‌هایی است که سلطه تهران را کاهش می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، با ایران توافق کرده است که ۱۲۰۰ مگاوات برق از طریق ۴ خط (خرمشهر/ بصره، کرخه/عماره، کرمانشاه/ دیالی، و سرپل ​​ذهاب/ خانقین) از ایران وارد کند.

از سوی دیگر، گاز وارداتی از ایران نیز به فعالیت نیروگاه‌های برق عراق برای تولید ۳۳۰۰ مگاوات برق کمک می‌کند.

در همین زمینه، ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش دو نیروگاه تولید برق در عراق تأسیس خواهد کرد. او تأکید کرد که یکی از این دو پروژه به یک نیروگاه بزرگ تولید برق در آن کشور تبدیل خواهد شد.

 این سخنان برای محافل مربوطه و مسئولان انرژی در عراق تعجب‌آور بود، زیرا خبر ورود تهران به حوزه ساخت نیروگاه‌های برق در داخل عراق قبلاً اعلام نشده بود، و شرکت‌های ایرانی هم از صلاحیت انجام چنین پروژه‌هایی برخوردار نیستند.

 حمزه الجواهری، کارشناس نفت، در این باره گفت: «اعلام حضور ایران و اشاره به نیروگاه‌هایی که به زودی ساخته خواهند شد، در زمان فعلی تعجب‌آور بود. ایران مانع از خرید بنزینی می‌شود که عراقی‌ها با پول خود از ایستگاه‌های محلی خریداری می‌کنند، و آن امر حاکی از هدف دیگری است.

 الجواهری افزود که پروژه اتصال برق بین عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و پیشرفت ۸۰ درصدی آن، ضربه‌ای به ایران در پرونده انرژی و سوخت است که همین امر آنها را وادار به اعلام چنان خبری کرده است. او خاطرنشان کرد: «شرکت‌های ایرانی به دلیل نیاز به تجهیزات سنگین مانند توربین و نیز نداشتن فناوری لازم برای انجام این کار، توانایی تأسیس چنین کارخانه‌های بزرگی را ندارند.»

احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این وزارتخانه هنوز واکنشی به بیانیه سفیر ایران نشان نداده است و قرار است که بعداً یک بیانیه رسمی درباره این موضوع صادر شود.»