آمریکا معافیت عراق از تحریم واردات انرژی از ایران را تمدید می‌کند

وال استریت ژورنال: فرسودگی زیر ساخت ها عامل وابستگی عراق به گاز و برق از ایران

کابل‌های برق در کوچه‌ای در بغداد، ۶ ژوئن ۲۰۱۹-SABAH ARAR / AFP

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عراقی و آمریکایی گزارش داده که ایالات‌متحده معافیت از تحریم‌ واردات انرژی از ایران را برای عراق تمدید می‌کند. اقدامی در جهت ترمیم روابط واشینگتن-بغداد، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، عراق وابستگی زیادی به واردات گاز و برق از ایران دارد و دولت ترامپ تا کنون با در نظر گرفتن این معافیت‌ها، این کشور را از مواجهه با مجازات‌های سنگین نقض تحریم‌ها علیه ایران حفظ کرده است.

پس از کشته شدن فرمانده سابق سپاه قدس در عراق، سپاه پاسداران در حمله‌ای موشکی پایگاه عین‌الاسد را هدف گرفت وعراق تا آستانه تبدیل شدن به صحنه درگیری مستقیم ایران و آمریکا پیش رفت. با این حال رئیس‌جمهور آمریکا به حمله موشکی سپاه پاسخ نداد و پس از آن در دیدار با رئیس‌جمهور عراق در حاشیه اجلاس داووس بر لزوم تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌ها تاکید کرد.

ایاد علاوی در این ملاقات بار دیگر این نکته را خاطرنشان کرد که عراق نمی‌خواهد به میدان جنگ نیابتی ایران و آمریکا تبدیل شود.

مهلت ۱۲۰ روزه معافیت از تحریم‌ها برای عراق هفته آینده به پایان می‌رسد و معرفی توفیق علاوی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق،‌ تعداد مقاماتی که در دولت ترامپ خواستار تمدید معافیت‌ها هستند، افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام آمریکایی در این زمینه می‌گوید:«ما خواستار حفظ فشار حداکثری بر ایران هستیم اما این نباید به بهای بی‌ثباتی اقتصادی همسایگان ایران تمام شود.»

در صورتی که این معافیت‌ها تمدید نشوند، تامین برق در عراق با مشکل جدی مواجه می‌شود و این یک چالش اساسی پیش روی دولت بود که از چهار ماه پیش با یکی از گسترده‌ترین اعتراض‌های مردمی دست و پنجه نرم می‌کند.

اعتراض‌های مردمی در عراق در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی، بیکاری و فساد حکومتی از مهرماه تا کنون همچنان ادامه دارد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق در واکنش به سرکوب گسترده معترضان ناگزیر به استعفا از سمت خود شد.

این در حالی است که توفیق علاوی تنها پس از رای پارلمان عراق که ماه آینده برگزار می‌شود، نخست‌وزیر رسمی این کشور خواهد بود.

به گزارش وال استریت ژورنال، هرچند شرکت‌های آمریکایی قراردادهای بزرگی برای توسعه زیرساخت‌ها و میادین نفتی در عراق منعقد کرده‌اند، ناآرامی‌های چند ماه گذشته، روند مذاکرات و اجرای پروژه‌ها را با تعلیق‌هایی همراه کرده است.

واشینگتن در تلاش است از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در احیای زیرساخت‌های عراق، وابستگی این کشور به واردات گاز و برق از ایران را کاهش دهد،‌ اما این امر زمان‌بر خواهد بود.

بیشتر از