عربستان منع سفر به ایران و ۱۲ کشور را تمدید کرد

ریاض هشدار داد که به دلایل امنیتی و بی‌ثباتی، و بویژه با تداوم همه‌گیری کووید-۱۹ و انتشار انواع جدید ویروس در برخی از کشورها، شهروندان عربستان را از سفر به ۱۳ کشور منع می‌کند

مسافران واکسینه شده و کسانی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، در بدو ورود به عربستان دیگر به قرنطینه اجباری هفت روزه ندارند- FAYEZ NURELDINE / AFP

وزارت کشور عربستان سعودی، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) با صدور بیانیه‌ای ممنوعیت سفر شهروندان خود به ۱۳ کشور، از جمله ایران را تمدید کرد.

این نهاد سعودی هشدار داد که به دلایل امنیتی و بی‌ثباتی، و بویژه با تداوم همه‌گیری کووید-۱۹ و انتشار انواع جدید ویروس در برخی از کشورها، شهروندان عربستان را از سفر به ایران، لیبی، سوریه، لبنان، یمن، ترکیه، ارمنستان، سومالی، کنگو، افغانستان، ونزوئلا، بلاروس و هند منع می‌کند.

در عین حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، رياض اعلام کرد که از تاریخ ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) مقررات ورود شهروندان اکثر کشورهای جهان، را تسهیل می‌کند.

سازمان حمل‌ونقل هوایی عربستان گفت، مسافران واکسینه شده و کسانی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، با ارائه ‌گواهی رسمی واکسیناسیون و بهبودی در بدو ورود، دیگر نیازی به قرنطینه اجباری هفت روزه در هتل‌های مورد تایید دولت را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان گفته است که به شهروندان حدود ۲۰ کشور، کماکان اجازه ورود نمی‌دهد. ایالات متحده آمریکا، هند، بریتانیا، آلمان، فرانسه و امارات متحده عربی، از جمله کشورهایی هستند که شهروندانشان فعلا حق ورود به عربستان سعودی را ندارند.

در حال حاضر و تا قبل از اجرای مقررات جدید، تمامی مسافران ورودی به عربستان سعودی، بسته به کشور مبدأ و ارائه نتیجه منفی تست ویروس کرونا، باید ۱۴ روز قرنطینه شوند.

طبق مقررات جدید از ۲۰ مه به بعد، افراد هشت سال به بالایی که واکسینه نشده‌اند، باید نتیجه منفی تست که ۷۲ ساعت قبل از پرواز گرفته شده را همراه داشته باشند و با هزینه خود روانه قرنطینه هفت روزه شوند و در روز ششم تست بدهند.

آنان همچنین باید بیمه سلامت که خطر بالقوه ابتلا به کووید-۱۹ را پوشش دهد، داشته باشند.

تاکنون حدود ۱۱ و نیم میلیون نفر از ساکنین عربستان دست‌کم یک دوز از واکسن را دریافت کرده‌اند و طبق آمار وزارت بهداشت این کشور، بیش از ۴۰۰ هزار نفر از بیماری بهبود یافته‌اند.

با فرارسیدن تابستان، شهروندان عربستان سعودی چشم‌انتظار اولین سفر خارجی در بیش از یک سال گذشته هستند. در حال حاضر بریتانیا، مقصد محبوب بسیاری از شهروندان عربستان سعودی آنان را به قرنطینه خانگی در بدو ورود ملزم می‌کند. بریتانیا هر سه هفته یک بار مقررات خود را بازبینی می‌کند.