تجمع خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در تهران

«آی ظریف ماله‌کش، علاج کن، علاج کن» از شعارهای خانواده‌ها بود

برخی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی ۷۵۲ روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت، مقابل سازمان قضایی نیروهای مسلح در تهران تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

خانواده‌ها عکس عزیزانشان را بلند کردند و شعارهایی دادند از جمله: «ای ظریف ماله‌کش، علاج کن، علاج کن»؛ اشاره‌ای به جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی. آقای ظریف در فایلی صوتی که به تازگی از او منتشر شد، گفته بود در روزهای پس از شلیک هواپیما (که توسط موشک‌های سپاه پاسداران سرنگون شد) از مقام‌ها خواسته است که اصل ماجرا را به او بگویند تا او بتواند آن‌را «علاج کند»، یعنی در سطح جهان توجیه کند. از آن زمان، این نمادی از کل فعالیت‌های ظریف دانسته شده است که معمولا اقدام‌های جمهوری اسلامی را در سطح جهان «علاج» می‌کند.

فیلم تجمع خانواده‌ها توسط وب‌سایت حقوق بشری «هرانا» منتشر شده است.

خانواده‌ها از سه متهم اصلی شکایت کرده‌اند: حسین سلامی، فرمانده کل سپاه؛ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح.

تلویزیون «ایران اینترنشنال» گفت بر اساس ویدئو‌هایی که به این شبکه رسیده، خانواده‌ها با تاکید بر دادخواهی تلاش برای پراخت غرامت با هدف ساکت کردن خانواده‌ها را محکوم کرده‌اند.

خانواده‌ها قصد دارند از اظهارات ظریف به عنوان شواهدی برای متهم کردن سه نفر یادشده استفاده کنند، گرچه تاکید دارند که پیش از آن هم این سه نفر را متهم می‌دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان قبل از این گفته بود که دادسرای نظامی تهران ابلاغیه‌ای برای خانواده‌های شاکیان فرستاده که بر اساس آن برای «آمرین و عامین اصلی» فاجعه قرار منع تعقیب صادر شده است. در این ابلاغیه در ضمن گفته شده که برای ۱۰ نفر قرار جلب صادر شده اما هیچ توضیحی ارائه نشده که این افراد چه کسانی هستند و سمتشان چیست.

بعد از انتشار این خبر توسط خانواده‌ها بود که خبرگزاری ایسنا به نقل از «یک مقام آگاه در سازمان قضایی نیروهای مسلح» این خبر را تکذیب کرد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی پیش از این گفته‌اند که دادگاه متهمان این پرونده شاید به طور مخفی و غیرعلنی برگزار شود.

جمهوری اسلامی گزارش خود درباره پرواز را مدتی پیش منتشر کرد اما دولت‌های کانادا، اوکراین و گزارشگر سازمان ملل شدیدا به این گزارش اعتراض کردند. اتاوا و کی‌یف آن‌را تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند. برخی مقام‌های امنیتی اوکراین گفته‌اند شواهدی وجود دارد که جمهوری اسلامی پرواز را عامدانه سرنگون کرده است؛ در گزارش سازمان ملل هم گفته شده که این امکان وجود دارد.