چین سهم صادرات کفش ایران در عراق را گرفت

سهم ایران از واردات بیش از ۳ میلیارد دلاری کفش در روسیه بسیار ناچیز است

عمده صادرات کفش ایران به کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان بوده است - عکس از اقتصاد 24

رئیس کمیسیون آمار جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به نوسانات قیمت ارز و تأثیر آن بر صادرات کفش ایران گفت سهم ایران از ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد، اما سهم کشور چین در بازار عراق در همین دوره از ۲۵ درصد به ۵۱ درصد افزایش یافته است.

علی لشکری در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه عمده صادرات کفش ایران به کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان بوده، اظهار داشت صادرات کفش ایران در سال گذشته ۱۰۵ میلیون دلار بوده است.

عضو هیئت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران با توضیح در مورد بازار کفش روسیه افزود سهم ایران از واردات بیش از ۳ میلیارد دلاری کفش در روسیه بسیار ناچیز است.

صادرات ایران به عراق همیشه مورد توجه فعالان حوزه اقتصادی بوده و آن را راهکاری برای کاهش فشار تحریم‌ها عنوان کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد شرایط برای استفاده از این فرصت در حال از دست رفتن است.

در همین رابطه، پیش‌تر، حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق اعلام کرده‌اند که دولت این کشور سخت‌گیری‌های زیاد و جدیدی را برای صدور ویزای تجاری برای ایرانیان وضع کرده است. این در حالی است که در همین مدت دولت ایران شرایط صدور ویزا برای شهروندان عراقی را تسهیل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد این محدودیت در واکنش به اقدامات جمهوری اسلامی و سپاه قدس در عراق صورت گرفته است.

پیش از این، مجلس شورای اسلامی طرحی را مطرح کرد که بر اساس آن، از محل صادرات ایران به عراق، بودجه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزایش خواهد یافت. «طرح اقدام متقابل ایران» در قبال کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس در مجلس اعلام وصول شد که بنا به متن آن، «در راستای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا، پیگیری سیاست خارجی عزتمندانه و اجرای اقدام سخت با اخراج آمریکا» تهیه شده است.

در بخشی از این طرح ۱۶ ماده‌ای آمده است: «نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجاز است در راستای مبارزه با تروریسم از محل منابع خود نسبت به پرداخت جوایز به افراد یا گروه‌هایی که در برخورد با عوامل دخیل در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یا اخراج آمریکا از منطقه نقش دارند اقدام نماید.»

در ادامه این ماده گفته شده است که یک درصد از درآمد حاصل از صادرات بخش دولتی به عراق پس از وصول به این امر اختصاص می‌یابد.

بیشتر از اقتصاد