فروش واکسن کرونا در کیش برای «پولدارهای ایران»

دریافت مجوز خرید یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا برای جزیره کیش 

با تکیه بر خواست اقشار ثروتمند ایرانی، به نظر می‌رسد که تصمیم ورود بخش‌های مختلف اقتصادی به حوزه واردات واکسن کرونا جدی‌تر شده است- عکس از ایرنا

تارنمای «کیش‌وندنیوز» که اخبار مربوط به جزیره کیش را پوشش می‌دهد، نوشته است که مجوز تهیه یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا از کشور ترکیه و توزیع و فروش آن در جزیره کیش صادر شده است. به‌نظر می‌رسد که این واکسن فقط برای کسانی تهیه شده است که امکانات مالی بالایی دارند و به جای سفر به خارج از کشور، می‌توانند به جزیره کیش سفر کنند و در آن جزیره با واکسن آسترازنکا مایه‌کوبی شوند. 

مدیرعامل انجمن کارآفرینان و سرمایه‌گذاران کیش با اشاره به این که پروژه واکسیناسیون در ایران با سرعت پایینی پی گرفته می‌شود، گفته است که با این شرایط «بسیاری از هموطنان ما تصمیم گرفتند که برای انجام واکسیناسیون به خارج از کشور سفر کنند که همین امر انگیزه‌ای را ایجاد کرد تا در کیش این کار انجام شود و با مجوزی که از سوی دولت صادر شد، به سرعت پیگیری‌های لازم انجام شد.»

به گفته مقامات اجرایی در جزیره کیش، تصمیم توزیع و فروش واکسن کرونا در این جزیره با «سه هدف» عمده اتخاذ شده است؛ نخست آن که که براساس آن افراد بتوانند در قالب «تورهای سلامت» به کیش سفر کنند و « بار دولت» را در توزیع واکسن تا حدودی کاهش دهند. دوم، این تصمیم معطوف به ایرانیانی است که فقط برای تزریق واکسن به خارج از کشور سفر می‌کردند و حال با این اقدام، از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد، و سوم، به گفته مقامات مسئول، «مهم ترین هدف» فراهم آوردن موجبات «رونق گردشگری و تورهای سلامت» در کیش است.

سعید پورعلی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، نیز درباره چگونگی نام‌نویسی گردشگران علاقه‌مند به دریافت واکسن از طریق سفر به کیش، گفته است: «باید ابتدا مباحثی چون قیمت‌گذاری، هماهنگی با بخش‌های گردشگری متقاضی، و مشارکت با برخی از مجموعه‌هایی را که در این امر همراهی خواهند کرد، مشخص کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر آخوندی، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش، نیز درباره جزئیات واردات واکسن آسترازنکا از کشور ترکیه گفته است: «این محموله در دو مرحله و به تعداد ۵۰۰ هزار دوز در هر مرتبه وارد كيش می‌شود که برآورد مالی در حدود ۲۶۰میلیارد تومان داشته و هفته آینده در خصوص تامین مالی برای تهیه این مبلغ، با یکی از بانک‌ها رایزنی‌هایی خواهد شد.»

در ماه‌های گذشته از سوی مقامات اجرایی کشور و در راس آنها رئیس جمهوری اسلامی ایران، بحث‌هایی درباره امکان ورود بخش خصوصی به حوزه واردات واکسن کرونا مطرح شده بود، و البته مخالفان زیادی داشت. اکنون و با اعلام مسئولان منطقه آزاد کیش مبنی بر فراهم آوردن شرایط مایه‌کوبی واکسن کرونا در این جزیره، آن هم با تکیه بر خواست اقشار ثروتمند ایرانی، به نظر می‌رسد که تصمیم ورود بخش‌های مختلف اقتصادی به حوزه واردات واکسن کرونا جدی‌تر شده است. 

پس از آن که علی خامنه‌ای دستوری مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به ایران صادر کرد، مقامات کشور در صدد تهیه واکسن از دیگر کشورها برآمدند. اخباری متعددی مبنی بر خرید مقادیر زیادی از واکسن ساخت کشور روسیه به گوش رسید و  گزارش‌هایی نیز مبنی بر همکاری مشترک ایران و روسیه در ساخت کارخانه تولید واکسن روسی در ایران منتشر شد.

با این‌حال، چندی پیش کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در ایران، گفت: «فرآیند بررسی مدارک واکسن‌های خارجی کرونا در سازمان غذا و دارو ادامه دارد. مهم این است که از مبدا انگلیس و آمریکا نباشد، در این صورت پس از بررسی و تأیید آن قابل خرید و واردات است.»