«لنگه به لنگه!» روایت قرن‌ها پاپوش دوختن

کفش‌هایی از از دوره ریاضت اقتصادی تا عصر فضا در موزه به نمایش گذاشته می‌شود

سیر تکامل مدل کفش در ۳۰۰ سال اخیر، ۳۵۰ جفت چکمه و کفش به نمایش در خواهد آمد- FashionMuseum/ Facebook

موزه خوش‌پوشی «بَت» (BATH’S FASHION MUSEUM) با بازگشایی نمایشگاه جدیدی به نام «لنگه به لنگه!» از ۱۸ مه، سعی در جلب نظر مخاطبان دارد.

در این نمایشگاه که قرار است در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه یابد، برای نمایش سیر تکامل مدل کفش در ۳۰۰ سال اخیر، ۳۵۰ جفت چکمه و کفش به نمایش در خواهد آمد.

تعدادی از این پاپوش‌ها از قبل در مجموعه باکیفیت و سطح بالای این موزه حضور داشته‌اند و تعدادی نیز کفش‌هایی است که از «ستارگان» برای نمایش در این نمایشگاه به امانت گرفته‌اند. این موزه همچنین مجموعه‌ای از منتخب کفش‌های کلاسیک‌ امضادار مونولو بلانک و پاپوش‌هایی را به نمایش خواهد گذاشت که با الهام از علایق آن کفش‌دوز تهیه شده است.

بازدیدکنندگان می‌توانند کفش‌هایی را ببینند که به پای شخصیت‌های بزرگ فرهنگی بوده است؛ کسانی مانند بازیگرانی چون نوئل کوارد، جینجر راجرز و مارگارت لاکوود، ستاره دنیای موسیقی فرد کیچن، و بالرین‌هایی نظیر مارگوت فونتین و آلیشا مارکووای، و نیکولا آدامز در مجموعه «با تمام وجود رقصان بیا ۲۰۲۰».

نمایشگاه «لنگه به لنگه!» قرار بود بهار پارسال راه‌اندازی شود، اما به علت وقوع همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رزمری هاردن، مدیر و مجری (curator) این نمایشگاه،  در مصاحبه با گاردین گفت که گروه کوچکی از مدیران تصمیم گرفتند از فرصت این همه‌گیری برای گسترش مجموعه از ۱۰۰ جفت به ۳۵۰ جفت استفاده کنند و نمایشگاه را به سه بخش تقسیم کردند که هر بخش یک قرن را پوشش می‌دهد.

در ابتدای ورود به نمایشگاه، بازدیدکنندگان ۱۰۰ جفت کفشی را می‌بینند که به مجموعه موجود در این موزه یعنی مجموعه «تاریخچه خوش‌پوشی در قالب ۱۰۰ شیئ» اضافه کرده‌ایم. این مجموعه جدید نماینده الگوهای قرن هجدهم است و شامل کفش‌های بچگانه با گلدوزی‌های ظریف، کفش ابریشمی عروس، و کفش‌های اکلیلی و درخشان مخصوص مهمانی می‌شود.

بازدیدکنندگان با تماشای کفش‌ها به دوره‌های زمانی مختلف می‌روند؛ از دوره ریاضت اقتصادی تا عصر فضا و دهه ۱۹۶۰ گرفته تا دوره زرق و برق در دهه ۱۹۷۰ و دوره‌‌ای که پوشیدن کفش کتانی ناگهان اوج گرفت. مجموعه‌ای از کارهای طراحان نیز به نمایش گذاشته خواهد شد، شامل یک جفت کفش لژدار مشکی براق کار ویوین وستوود.

در بخش «راهرو روزمره» این موزه عکس‌هایی از «آدم‌های معمولی با کفش‌های استثنایی» به نمایش در آمده است.

خانم هاردن می‌گوید: «مجموعه چکمه‌ها و کفش‌های تاریخی موجود در موزه خوش‌پوشی جایی است برای آن که داستان‌های شخصی آدم‌های مختلف و کفش‌هاشان به گوش جهان برسد.»

«می‌خواستیم این روایت‌های متکثر را از آدم‌های هر گوشه و کنار جمع کنیم و در »راهرو روزمره» نمایشگاه به مردم نشان دهیم. امیدواریم با این کار بتوانیم بازدیدکنندگان را تشویق کنیم داستان کفش‌های خود را با هشتک #کفش‌های_لنگه_به_لنگه_من در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنند.»

در نمایشگاه اصلی مجموعه‌ای از ۱۰ «ویترین فروشگاهی» بزرگ به ترتیب پشت سر هم به نمایش در آمده که هر یک مربوط به یک فعالیت است. مثلاً کفش‌های خانم فونتین در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در کنار کفش‌های باله هماهنگ‌ با رنگ‌های مختلف پوست (کفش‌هایی که «فرید» و «باله بلک» اخیراً با همکاری یکدیگر تولید کرده‌اند) آمده است.

در بخش دیگر این نمایشگاه، یک جفت چکمه بالای زانو مخصوص ماهیگیری در رودخانه در کنار یک جفت چکمه‌ای به نمایش درآمده که کفش‌‌دوز آمریکایی هربرت لواین برای خوش‌پوشی و با طرح تور ماهیگیری طراحی کرده است.

در این موزه مواد سنتی و مدرن مورد استفاده در کفش‌سازی نیز به نمایش در آمده است. ه‌چنین با همکاری «بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در مورد جانوران»، «کفش‌های عاری از مواد حیوانی» نیز به نمایش درآمده است؛ از جمله یک جفت صندل لژدار قرمز روشن از نام تجاری «بیاند اسکین» که در سال ۲۰۱۷ در عکس روی جلد مجله کازموپولیتن به پای میلی سایروس بوده است.

«نمایشگاه لنگه به لنگه! به پاسداشت وجود مجموعه گرانقدر پاپوش‌های تاریخی در موزه خوش‌پوشی برگزار می‌شود. این نمایشگاه در واقع به مناسبت بازگشایی مسرت‌بخش این موزه راه‌اندازی می‌شود، پس برای تماشای تنوع، اصالت، خلاقیت و تکثر در بیش از ۳۵۰ جفت کفش روزپسند و خارق‌العاده در گذر زمان آماده باشید.»

پل کراسلی، مشاور هیئت دولت در بخش خدمات اجتماعی در شورای محله بث و شمال شرقی سامرست، افزود: «خوشحالیم که به زودی موزه خوش‌پوشی را افتتاح می‌کنیم و برای اطمینان از ایمنی بازدیدکنندگان حین بازدید از موزه، پیرو دستورالعمل‌های دولتی خواهیم بود.»

«منتظریم دوباره پذیرای مردم برای بازدید از بهترین نمونه‌های این مجموعه درجه یک از اقلام صنعت خوش‌پوشی باشیم و پس از مدت‌ها انتظار، مقدم آنان را در نمایشگاه لنگه به لنگه! گرامی بداریم.»

نمایشگاه لنگه به لنگه! از ۱۸ مه در موزه خوش‌پوشی «بَت» دایر خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی