کرونای جهش یافته آفریقایی و هندی جان دو نفر را در ایران گرفت

استان‌های جنوبی ایران در حال حاضر موج چهارم کرونا را که با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی آغاز شده، پشت سر می‌گذارند

نگرانی در مورد کرونای جهش یافته موسوم به هندی به قدرت سرایت بالای این بیماری باز می گردد - ATTA KENARE / AFP

اعلام خبر فوت دو مبتلا به کرونای جهش یافته هندی و آفریقایی در استان هرمزگان، نگرانی‌ها را در ایران افزایش داده است.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، این خبر را در حالی اعلام کرد که ۴۴ مورد شناسایی از انواع جهش یافته کرونا آفریقایی و هندی در این استان شناسایی شده است.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تا کنون یک مرد ۷۱ ساله در پارسیان و یک جوان ۲۸ ساله در میناب در اثر ابتلاء به کرونای نوع آفریقایی و هندی جان خود را از دست داده‌اند، مواردی از مبتلایان نیز در شهرهای لنگه و بندرعباس شناسایی شده‌اند.

استان‌های جنوبی ایران در حال حاضر موج چهارم کرونا را که با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی آغاز شده، پشت سر می‌گذارند.

استان هرمزگان و شهرهای آلوده به ویروس کرونای جهش یافته، عمدتا شهرهایی بندری هستند که محل ورودی کالا به کشور هستند و به عنوان شهرهای کار شناخته می شوند.

پیشتر با شیوع کرونای جهش یافته در هند و آفریقا نسبت به بسته شدن مبادی ورودی کالاها از مقاصد این کشورها که عموما در استان‌های جنوبی کشور قرار دارند هشدار داده شده بود.

شکرالله سلمان‌زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان حدود دو هفته قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیمای ایران نسبت به ورود خدمه کشتی‌های باری به بنادر آبادان، خرمشهر و شادگان واکنش نشان داده بود و از مسئولان درخواست کرده بود تا آمد و شدها در این بنادر ممنوع اعلام شود.

سلمان‌زاده با انتقاد از رعایت‌های ضعیف دستورالعمل‌های بهداشتی در این استان نسبت به ورود انواع جهش یافته کرونا به استان خوزستان ابراز نگرانی کرده بود. به گفته این مقام مسئول تخت‌های بیمارستانی پاسخگوی مراجعات نیست.

بر اساس اعلام رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، استان خوزستان به تازگی پیک ابتلا به کرونای جهش یافته موسوم به انگلیسی را پشت سر گذاشته و در روز های پایداری برای کنترل ابتلا و شیوع قرار دارد.

نگرانی در مورد کرونای جهش یافته موسوم به هندی به قدرت سرایت بالای این بیماری باز می گردد.

گونه آفریقایی ویروس کرونا نیز تابه حال در بیش از ۶۰ کشور شناسایی شده و کارشناسان اتفاق نظر دارند که تنها راه پایان دادن به جهش‌های ویروس کرونا تسریع واکسیناسیون گسترده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورود کرونای جهش یافته نوع آفریقایی و انگلیسی در کشور در حالی اتفاق افتاده که واکسیناسیون در ایران برای گروه های سنی افراد بالای ۸۰سال شروع شده، اما روند واکسیناسیون در مقابل سایر کشور ها به شدت کند است.

در این میان، ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر گم شدن ۲۰۰ هزار دوز واکسن وارداتی نیز بر شدت نگرانی ها و مناقشات واکسیناسیون افزوده است.

محسن دهنوی، نماینده تهران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد که از دو میلیون واکسن وارد شده، ۲۰۰ هزار دوز مفقود شده است. او پیشتر نیز از سعید نمکی وزیر بهداشت خواسته بود تا آمار دقیق واکسینه‌شدگان را اعلام کند.

این ادعای دهنوی با واکنش کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو روبه‌رو شد. جهانپور ضمن ابراز شگفتی از مطرح کردن این موضوع حساس پیش از بررسی های نظارتی و قضایی، با تکذیب این شایعات در توییتی نوشت: «این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و متاسفانه به نظر می‌رسد این رفتار و گفتار بی پایه و اساس و ادعاهای واهی در برخی افراد عادی شده است.»

جهانپور در تکذیبیه خود در مورد گم شدن واکسن‌ها تاکید کرده است: «گم شدن ۲۰۰هزار دوز واکسن موضوعی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.»

با این حال او طرح این موضوع از سوی نمایندگان بدون بررسی از طریق مراجع نظارتی و قضایی در رسانه ها را موجب شگفتی توصیف کرد.

دهنوی در پاسخ به این تکذیبه توییتری جهانپور در توییتی دیگر خطاب به سخنگوی سازمان غذا و دارو نوشت:‌ «سامانه‌های خودتان نشان‌گر گم‌شدن ۲۰۰هزار واکسن کرونا است.»

او در این توییت با اشاره به اینکه نامه‌ اش به نمکی وزیر بهداشت و درمان بی‌پاسخ مانده است و تاکید کرد: «با استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس، تکلیف واکسن‌های نامشخص را معلوم می‌کنیم.»

یک ماه پیش محسن دهنوی با ادعای فروش واکسن های وارداتی به قیمت ده میلیون تومان در بازار آزاد از سوی «آقازاده‌ها» خواستار شفافیت در موضوع واردات واکسن و مشخصات افراد واکسن زده شده بود.

جهانپور پیش از این اعلام کرده بود که تا پایان ماه اردیبهشت، سه میلیون دوز واکسن به کشور وارد می شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود تمامی واکسن‌های وارداتی در سامانه‌ها برچسب‌گذاری شده است و ساز و کارهای واردات و توزیع واکسن، علاوه بر اینکه مانع از «نشت آشکار واکسن به بازار سیاه» شده است بلکه تخلفات را به حداقل رسانده است.

به نظر می رسد موضوع واکسن در شرایط فعلی ایران تبدیل به مناقشه سیاسی میان مجلس و دولت تبدیل شده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان ایران کل مبتلایان به ویروس کرونا در ایران دو میلیون و ۱۶۲ هزار و ۸۷ نفر ۱۶هزار و ۴۰۹ مورد اعلام شده و ۷۵ هزار و ۹۳۴ نفر فوت شده‌اند. ناظران مستقل شمار مبتلایان و آمار فوتی‌ها را بیش از آمار رسمی اعلام شده می‌دانند.

بیش از یک سال از شیوع کرونا می گذرد و بر اساس آمار پایگاه ورلد مترز، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۶۱ میلیون و ۸۰هزار و ۵۸۱ نفر رسیده که از این تعداد، سه میلیون و ۳۴۵ هزار و ۱۸نفر جان باخته و ۱۳۸میلیون و ۸۶۳ هزار و ۵۱۸ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

نگرانی در مورد بیماری کرونای جهش یافته هندی یا آفریقایی علاوه بر قدرت سرایت بالای آن به آمار مرگ‌های روزانه هند بر اثر ویروس کووید-۱۹ روزانه بازگشته ضمن آنکه ناشناخته بودن و کمبود اطلاعات کمی درباره ویژگی‌های آن نیز بر بار نگرانی‌ها افزوده است.