همسر «محمدعلی کلی» در افغانستان ورزشگاه می‌سازد

خانم علی، در دیدار با عبدالله عبدالله، موضوع ساخت یک ورزشگاه اصولی در این کشور را مطرح کرده

بانو علی، از استقبال گرم رئیس شورای عالی مصالحه ملی و شهروندان افغانستان سپاسگزاری کرد- عکس از صفحه رسمی شورای مصالحه ملی افغانستان

خلیله کاماچو علی، همسر محمدعلی کلی، قهرمان سنگین‌وزن مشت‌زنی جهان به کابل آمده است و قصد دارد در افغانستان یک ورزشگاه بزرگ و اصولی بسازد.

خانم علی، در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، موضوع ساخت یک ورزشگاه اصولی در این کشور را مطرح کرده و گفته است: «به کابل آمدم تا ورزشکاران افغانستان را از نزدیک ملاقات کنم و بسیار خرسندم که افغانستان مانند بخش‌های دیگر در عرصه‌ ورزش نیز به پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دست پیدا کرده است. من نیز می‌خواهم یک ورزشگاه اصولی برای ورزشکاران افغان آماده کنم.»

بانو علی، از استقبال گرم رئیس شورای عالی مصالحه ملی و شهروندان افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت: «افغانستان و مردم این کشور در قلب من و خانواده‌ام جایگاه ویژه دارند و همیشه تلاش کرده‌ام تا در عرصه‌ ورزش و رشد و توسعه آن در خدمت مردم افغانستان باشم.»

عبدالله عبدالله، ضمن خوشامدگویی به خانم علی، از حمایت او از جامعه‌ ورزشی و مردم این کشور تشکر و قدردانی کرد و نقش ورزش را در سلامت و گذار به سوی صلح، اساسی خواند و تداوم همکاری‌های او (خانم علی) با ورزشکاران افغان را خواستار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عبدالله، محمد علی، همسر خانم کاماچو علی را قهرمانی نام‌آور و موردعلاقه‌ مردم افغانستان خواند و گفت: «مردم افغانستان محمدعلی (کلی) و شخصیت استثنایی او را دوست دارند و برای او به عنوان ورزشکار، قهرمان و شخصیتی با ویژگی‌های انسانی منحصربه‌فرد احترام بسیار قائل‌اند. در افغانستان کمتر کسی را می‌توان یافت که با نام و کارنامه‌ ورزشی محمد علی، آشنایی نداشته باشد.»

رئیس شورای مصالحه ملی، از سفر آقای کلی به پاکستان در سال‌های جهاد افغانستان نیز یاد کرد و گفت: «محمد علی در جریان جهاد مردم افغانستان، به پاکستان رفت و از کمپ‌های مهاجران افغان دیدن کرد.» آقای عبدالله، ادامه داد: «آقای کلی، در سال ۲۰۰۲ به کابل آمد. لحظات به‌ یاد ماندنی حضور این چهره‌ اسطوره‌ای در افغانستان و حمایت او از مردم این کشور و رویکرد انسانی او، برای همیشه در خاطرات مردم ما زنده است.»

شهروندان، ورزشکاران و به ویژه ورزشکاران رشته مشت‌زنی افغانستان، نیز مانند سایر مردم جهان با نام و قهرمانی‌های محمد علی، آشنایی کامل دارند و هیچ ورزشگاهی، چه بزرگ و چه کوچک، در افغانستان نیست که تصویر این اسطوره‌ای مشت‌زنی جهان (کلی) آنجا نصب نشده باشد. بسیاری از ورزشکاران افغان او را چون الگوی خود برگزیده‌اند و از مبارزات و تاکتیک‌های او می‌آموزند و در جریان مسابقه یا تمرین آن‌ها را به کار می‌گیرند.

رامین رامین، هفت سال است که در رشته مشت‌زنی فعالیت می‌کند. او ضمن تقدیر از حضور بانو کلی و تلاش‌هایش برای ساخت یک ورزشگاه بزرگ در افغانستان، می‌گوید: «آرزو دارم که روابط مردم ما با خانواده محمد علی، تا دنیا هست ادامه داشته باشد و بتوانیم در بخش ورزشی نیز با هم همکاری کنیم.»

محمد علی، شهروند امریکا و ورزشکار سنگین‌وزن جهان در رشته مشت‌زنی بود و بیشتر مردم جهان او را نابغه‌ بوکس لقب داده بودند و دوستش داشتند و هنوز هم  چنین است. آقای کلی، در کنار آن که یک مشت‌زن حرفه‌ای بود و هیچگاه به شکست نمی‌اندیشید، در انسان‌دوستی و ضدیت با تبعیض و تعصب، شهرت زیادی داشت و تلاش می‌کرد تا حمایت‌های بشردوستانه‌اش را به سراسر جهان تعمیم دهد و به انسان‌ها نیازمند کمک کند. این اقدامات کلی، سبب شد تا مردم جهان او را بیشتر دوست بدارند و به عنوان یک الگوی برگزینند.

محمد علی (کلی)، سرانجام در سال ۲۰۱۶ و پس از ۳۲ سال مبارزه با بیماری «پارکینسون»، در اثر مشکلات تنفسی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان درگذشت. بسیاری از سران جهان و شخصیت‌های سیاسی و ورزشی، مرگ او را ضایعه‌ای بزرگ برای ورزش جهان و به ویژه مشت‌زنی عنوان کردند.

یادآور می‌شود که حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، برای شرکت در مراسم تدفین محمد علی به امریکا رفت و همدردی خود و ملتش را به شکل حضوری به خانواده‌ علی ابراز داشت.

بیشتر از ورزش