کووید «دوجهشی» هند از «انواع نگران‌کننده جهانی» است

سازمان جهانی بهداشت نسبت به نوع جهش یافته ویروس کرونا در هند ابراز نگرانی کرد

خانم دکتر ماریا فان کرکهوف، مدیر فنی بخش کووید-۱۹سازمان جهانی بهداشت - Richard Juilliart / AFP

سازمان جهانی بهداشت نوعی از ویروس کرونا را که نخستین بار در هند کشف شد، در رده «انواع نگران‌کننده جهانی» قرار داد. بر اساس برخی بررسی‌های اولیه، این ویروس مسری‌تر و در برابر واکسن‌ها، مقاوم‌تر است.

ویروس نوع ب.۱. ۶۱۷ که نخستین بار در هند کشف شد، چهارمین نوعی است که سازمان جهانی بهداشت در رده نگران‌کننده جهانی قرار داده است. انواع دیگر که در این رده قرار داشتند، آن‌هایی بودند که در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل کشف شدند.

خانم دکتر ماریا فان کرکهوف، مدیر فنی بخش کووید-۱۹سازمان جهانی بهداشت، روز دوشنبه گفت: «این نوع را در رده نگران‌کننده جهانی قرار می‌دهیم و بر اساس برخی اطلاعات موجود، سرایت‌پذیری این نوع افزایش یافته است.»

او افزود: «به اطلاعات بسیار بیشتری از این خانواده از ویروس‌ها نیاز داریم؛ بنابراین باید دنباله‌یابی هدف‌مند بیشتری انجام دهیم و از هند و جاهای دیگر اطلاعاتی دریافت کنیم تا بفهمیم میزان انتشار این ویروس چقدر بوده است.»

دکتر فان کرکهوف گوشزد کرد که باید اطلاعات بیشتری از بررسی‌های در دست انجام حاصل شود و گفت: «تاکنون بنا بر اطلاعاتی که داریم، اقدامات اجتماعی و بهداشت عمومی کارساز بوده است اما برای مهار هر نوع ویروسی که سرایت‌پذیری آن افزایش یافته باشد، باید خیلی بیشتر زحمت کشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سومیا سوامیناتان، محقق ارشد سازمان جهانی بهداشت هم روز یکشنبه گفت که نوع در حال انتشار کووید-۱۹ در هند، «مسری‌تر» است و سبب به وجود آمدن موج خطرناک و فاجعه‌بار دوم کووید-۱۹ در هند شده است.

به گفته ماریا فان کرکهوف ویروس نوع ب.۱. ۶۱۷ کووید-۱۹ که نخستین بار در هند کشف شده است در رده انواع مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته... و این ویروس چندجهشی... می‌تواند باعث افزایش سرایت‌پذیری و همچنین کاهش خنثی‌سازی شود. راهبردهای جهانی بهداشت، ۷ مه ۲۰۲۱

خانم سوامیناتان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه هشدار داد: «بر اساس مشخصه‌های همه‌گیرشناسی که اکنون در هند مشاهده می‌کنیم، سرعت انتشار این نوع ویروس خیلی زیاد است». بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، ویروس نوع ب.۱. ۶۱۷  کووید-۱۹ در دسامبر ۲۰۲۰ شناسایی شده است اما نوع قبلی آن در اکتبر ۲۰۲۰ شناسایی شده بود.

سازمان جهانی بهداشت نوع سه‌جهشی کووید-۱۹ در هند را در رده تهدیدکننده بهداشت جهانی قرار داده است. بنا بررسی‌های اولیه، این نوع آسانتر از نوع اصلی ویروس کرونا منتشر می‌شود و شاید در برابر واکسن‌ها مقاوم باشد، ماریا فان کرکهوف مدیر فنی بخش کووید۱۹ سازمان جهانی بهداشت - تینا تکر ، ‍‍۱۰ مه ۲۰۲۱

سوامیناتان ۶۲ ساله در این مصاحبه گفت شتاب‌دهنده‌های بسیاری وارد عمل شده‌اند و گوشزد کرد: «یکی از آن‌ها ویروسی با سرعت انتشار بیشتر است.»

در جهش یافتن ویروس کووید-۱۹ در کشورهای جهان مجموعه عوامل مشابهی دخیل هستند:

انواع جدید
افزایش معاشرت اجتماعی
کاهش رعایت/اجرای تدابیر اثبات‌شده برای بهداشت عمومی
تزریق پراکنده و نابرابر واکسن

این ویروس هنوز گریبان‌گیر ما است ولی می‌توانیم پیشدستی کنیم - ماریا فان کرکهوف ،۹ مه ۲۰۲۱

دکتر ماریا فان کرکهوف روز دوشنبه هم در گزارش خود اعلام کرد: «باید تمامی تدابیر موجود را رعایت کنیم تا بیمار نشویم.»

او افزود: «برای سالم ماندن باید تمام پروتوکل‌های موجود را رعایت کنیم و دولت‌ها نیز محیطی پشتیبان و توان‌بخش فراهم کنند.»

شمار تلفات در هند از مرز دو میلیون نفر گذشته است و شمار مبتلایان کنونی به کووید-۱۹ در این کشور، به ۳۷ میلیون و ۴۵ هزار و ۲۳۷ نفر معادل ۱۶.۵۳ درصد کل مبتلایان، افزایش یافته است؛ در حالی که برای بهبودیابی از کووید-۱۹، نرخ سراسری ۸۲.۳۹ درصد ثبت شده است.

خبر فوری: طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس نوع ب.۱. ۶۱۷  کووید-۱۹ که نخستین بار در هند کشف شد، اکنون در فیلیپین منتشر شده است - شبکه خبری ای‌بی‌اس-سی‌بی‌ان ، ۱۱ مه ۲۰۲۱

همچنین بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های موثق، ویروس نوع ب.۱. ۶۱۷ کووید-۱۹ اکنون در فیلیپین هم منتشر شده است. سازمان جهانی بهداشت پیش از این از انتشار این نوع کووید در سایر کشورها خبر داده بود و کشورهای بسیاری هم مسافرت به/از هند را ممنوع یا محدود کرده‌اند.

تدروس ادهانوم قبرسیوس، دبیرکل سازمان جهان بهداشت، گفت که بنیاد سازمان جهانی بهداشت، طرح درخواست کمک موسوم به «همبستگی برای هند» را به منظور جمع‌آوری پول برای خرید اکسیژن، دارو و تجهیزات محافظتی بهیاران به اجرا در آورده است.

© The Independent