در تهران، از تابلوی راهنما تا گاردریل‌ بزرگراه را می‌دزدند

معاون سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران «شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز» را عامل روی آوردن برخی افراد به این نوع سرقت‌ها می‌داند

بیشترین آمار سرقت گاردریل‌ها در تهران مربوط به مناطق جنوبی تهران و بزرگراه آزادگان بوده است- تصویر از وب‌سایت شرکت خدمات شهری «سپهر بیکران پارسیان»

مسئولان شهری پایتخت، از افزایش سرقت و تخریب تجهیزات ترافیکی و سرقت پیاپی تابلوهای راهنمای معابر، گاردریل‌ها و دیوارهای صوتی بزرگراه‌‌های تهران خبر می‌دهند. 

به گزارش روزنامه همشهری، مدتی است که سرقت تجهیزات عمومی در شهر تهران افزایش یافته و    عده‌ای با شگردهای جدید، حتی در روز روشن، «تجهیزات و امکانات شهری، تابلوهای راهنمایی و هشداردهنده بزرگراه و معابر، درپوش‌های مربوط به آب و فاضلاب، گاردریل‌ها و دوربین‌های نظارت ترافیکی را آنی به سرقت می‌برند».

وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، «شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز» را عامل روی آوردن برخی افراد به سرقت امکانات و تجهیزات شهری و سرقت پیاپی گاردریل‌ها، دیوارهای صوتی و تابلوهای راهنمای معابر در شهر دانست.  

به گفته سرلک، «سرقت تابلوهای بزرگراهی به‌دلیل جنس آلومینیومی تابلوها، برای سارقان منفعت مالی دارد» و همچنان جنس۸۰درصد از تابلوهای شهری از آلومینیوم است. او با اشاره به اهمیت نصب مجدد تابلوهای جایگزین در اسرع وقت برای جلوگیری از خطر برای رانندگان، افزود: «با سرقت تابلوهای پیشین، از یک‌سال و نیم گذشته در نصب مجدد از تابلوهایی با ورق گالوانیزه با عمر ۷ تا ۸ سال استفاده کرده‌ایم.»

در گزارش همشهری همچنین با اشاره به جای خالی دیوارهای صوتی در بزرگراه‌های چمران، صدر و حکیم، آمده است که سارقان در بعضی موارد دیوارهای صوتی را «همراه با آلومینیوم نگه‌دارنده‌شان از جا کنده‌اند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دیوار صوتی» به سازه‌هایی گفته می‌شود که برای کنترل آلودگی صوتی ناشی‌از عبور و مرور خودروها در دیواره‌های بزرگراه‌ها به کار گرفته می‌شود و در بخش پایینی آن‌ها به‌عنوان جاذب صوت، از آلومینیوم استفاده می‌شود. در سال‌های گذشته نیز خبرهایی درمورد دزدیدن دیوارهای صوتی بزرگراه‌های تهران منتشر شده بود؛ اما به گفته معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، این دیوار دزدی در بزرگراه صدر به‌طور مداوم تکرار می‌شود و هر چند که سرقت این دیوارهای صوتی «سخت و زمان‌بر» است، در سال جاری «به‌دلیل افزایش قیمت آلومینیوم»، میزان سرقت آن‌ها بالا رفته است.

سرلک همچنین با اشاره به استفاده از «حدود یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر» گاردریل (حفاظ کنار جاده‌ای و میان‌جاده‌ای) در تهران، گفت: «گاردریل‌ها وزن بالایی دارند و حملشان نیز سخت است، اما با وجود این با افزایش سرقت مواجه شده‌ایم.» به گفته او، بیشترین آمار سرقت گاردریل‌ها مربوط به مناطق جنوبی تهران و بزرگراه آزادگان بوده است. 

علاوه‌ بر این، کورش جدی‌ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران، نیز در گفت‌وگو با همشهری، از بیش از ۲۰۰ فقره تخریب و سرقت انواع تجهیزات ترافیکی در سال ۱۳۹۹ در معابر شهر تهران خبر داده است. به گفته او تجهیزات دزدیده‌شده شامل تجهیزات الکترونیک ایستگاه‌های اتوبوس، کنترلر تابلوهای متغیر خبری، کابل‌های برق، کابل‌های شبکه سامانه‌های سرعت و تجهیزات دوربین‌های ثبت تخلفات بوده است.

البته دزدی تجهیزات شهری منحصر به این موارد نیست و پیش از این حتی گزارش‌هایی از دزدی تیرهای چراغ برق و سرپوش فلزی چاه‌های فاضلاب نیز در تهران و دیگر شهرهای ایران منتشر شده بود.