چین؛ دلال «اوره» ایران

به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ نیز بخش عمده بار اقتصادی کشور بر دوش درآمدهای ارزی غیرنفتی است

به دلیل تحریم، چینی‌ها «اوره» ایران را ۱۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت جهانی می‌خرند و پس از بسته‌بندی به هند می‌فروشند - عکس از مهر

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به صادرات سالانه حدود ۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی گفت: «اوره ایران بسیار پرمشتری است و برخی کشورها نظیر هند از جمله متقاضیان پروپاقرص اوره ایران هستند اما به دلیل تحریم، چینی‌ها این محصول را ۱۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت جهانی از ایران می‌خرند و پس از بسته‌بندی به هند می‌فروشند.»

به گزارش تجارت نیوز، حمید حسینی ضمن تأکید بر تأثیر تحریم‌ها بر صادرات غیرنفتی ایران، افزود متانول، گاز مایع و محصولات پتروشیمی ایران در بسیاری از کشورهای اروپایی بازار فروش دارد، اما به دلیل تحریم‌ها تنها به بازار چند کشور معدود منحصر شده است.

او اضافه کرد در دنیا بیش از سه هزار قلم کالای پتروشیمی وجود دارد اما در کشور تنها ۳۰۰ قلم محصول پتروشیمی تولید می‌شود .

پیش‌تر و بر اساس خبر منتشر شده از سوی «تانکر ترکر» که به بررسی آمار تولید و فروش نفت می‌پردازد، ایران بیشترین تخفیف را برای فروش نفت به چین می‌دهد و به همین دلیل میزان فروش آن افزایش یافته است.

در حساب توییتری این پایگاه اطلاع‌رسانی آمده است: «صادرات ترکیبی نفت خام و میعانات گازی ایران نه به دلیل دولت بایدن و مذاکرات برجام، بلکه به دلیل افزایش قیمت نفت به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. این موضوع به این دلیل است که ایران چنان تخفیف‌های چشمگیری را در اختیار چین قرار می‌دهد که سایر صادرکنندگان نفت حاضر به انجام آن نیستند.»

بنا به نظر تحلیلگران، بخش عمده صادرات غیرنفتی ایران همچنان با مشکلاتی روبه‌رو است، اما می‌توان به‌صورت کلی این باور را پذیرفت که در سال ۱۴۰۰ نیز بخش عمده بار اقتصادی کشور بر دوش درآمدهای ارزی غیرنفتی است و نقش نفت بسیار کم‌رنگ خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از خروج آمریکا از برجام در ماه مه سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران روزانه به طور متوسط حدود ۲.۵ میلیون بشکه بود؛ پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، ماه به ماه از میزان صادرات نفت ایران کاسته شد، به‌طوری که بر اساس آمار سازمان‌های بین‌المللی، صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

اما بر اساس گزارش‌های بعدی که از مهرماه سال ۹۹ به این‌سو منتشر شد، به نظر می‌رسد با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران از ماه سپتامبر ۲۰۲۰، افزایش پیدا کرده و بر اساس آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها به چیزی بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵میلیون بشکه در روز رسیده است.

در ابعاد جهانی نیز به نظر نمی‌رسد که نفت، آینده چندان روشنی داشته باشد. کاهش شدید تقاضای نفت در بازار جهانی به حدی است که حتی با کاهش تولید نفت که در اجلاس اوپک و غیراوپک مطرح بود، بعید است قیمت‌ها به ارقام سال‌های گذشته خود برسند. حتی بعد از اتمام همه‌گیری ویروس کرونا، خرید و ذخیره‌سازی گسترده نفت توسط کشورهای مصرف‌کننده همچون آمریکا و چین، سبب می‌شود که با فرض بازگشت سطح تقاضا به سطح قبل از همه‌گیری کرونا طی دو سال آتی، حجم انباشت نفت در بازارهای جهانی تا مدت‌ها قیمت را در سطوح پایین نگه دارد.

بیشتر از اقتصاد