مذاکرات افغانستان و دیوان بین‌المللی کیفری درباره جرائم علیه بشریت

دو طرف می‌کوشند برای پیگرد عاملان جنایات بشری در افغانستان به پیشرفتی دست یابند

گفت‌وگوهای دولت افغانستان با دیوان بین‌المللی کیفری طولانی و با جزییات بوده است-EVA PLEVIER / POOL / AFP

هیئت بلندپایه افغانستان به ریاست حنیف اتمر، وزیر خارجه این کشور در حال دیدار و گفت‌وگو با دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه است تا درباره جنایات انجام گرفته علیه بشریت در افغانستان مذاکره کند.

فضل احمد معنوی، وزیر دادگستری، ذبیح‌الله کلیم، سرپرست دادستانی کل و شماری دیگر از مقام‌ها و کارشناسان حقوقی، هیئت افغانستان را همراهی می‌کنند.

وزارت خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی افغانستان برای روز دوم به گفت‌وگوهای خود با دادستان دیوان بین‌المللی کیفری ادامه می‌دهد. این گفت‌وگوها برهمکاری متقابل دادگاه بین‌المللی لاهه و نهادهای عدلی و قضایی افغانستان متمرکز است.»

در جنگ ۲۰ ساله افغانستان، موارد متعدد نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت رخ داده که هرگز در دادگاه‌ بین‌المللی کیفری به آن‌ها رسیدگی نشده است. هرچند افغانستان از سال ۲۰۰۳ و براساس توافقنامه رم، در دیوان جزایی بین‌المللی عضو شد، اما به دلایل فنی و سیاسی، هیچ یک از عوامل نقض حقوق بشر در افغانستان، در این دادگاه محاکمه نشده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان اکنون اعلام کرده است: «دو طرف روی همکاری‌های متقابل برای رسیدگی به جنایات بین‌المللی، جلوگیری از معافیت و وقوع جرم در آینده و کمک در راستای پایان جنگ و کشتار در افغانستان و تامین آتش‌بس و صلح پایدار، با جزئیات گفت‌وگو و مذاکره کردند.»

انتظار می‌رود نتایج این مذاکرات، به زودی و با صدور یک بیانیه مشترک، اعلام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوان بین‌المللی کیفری، صلاحیت دارد به کشورهای عضو خود در زمینه پیگیری و محاکمه جرائم بین‌المللی از جمله نسل‌کشی، جنایات ضدبشریت، جرائم جنگی کمک کند.

نهادهای حقوق بشری افغانستان و دولت این کشور بارها گفته‌اند که در این کشور، مصداق‌های عینی فراوانی وجود دارد که می‌تواند با معیارهای بین‌المللی مورد پیگرد قرار گیرد. دیوان بین‌المللی کیفری، ده‌ها مورد شکایت در مورد تخطی‌ آشکار از حقوق بشر و ارتکاب جرائم جنگی در افغانستان، دریافت کرده و اکنون به دنبال جمع‌آوری اسناد و مدارک برای تکمیل تحقیقات است.

اگر هیئت دولت افغانستان و دیوان بین‌المللی بتوانند در این زمینه پیشرفت داشته باشند، در موضوع حمایت از حقوق بشر و محاکمه عاملان جنایت بشری، دستاورد مهمی حاصل خواهد شد.

شرایط جنگی افغانستان پیچیده است و بسیاری از افراد و گروه‌های متهم به جنایت علیه بشریت، بدون هیچ پیگرد قانونی در آنجا فعالیت دارند.

بیشتر از جهان