قطر خواستار گفت‌وگوی شورای همکاری خلیج فارس و ایران شد

«منطقه نیازمند ثبات است و برای این منظور، باید تمامی بازیگران منطقه‌ای در کنار یکدیگر قرار گیرند»

وزیر خارجه قطر در ماه‌های گذشته چند بار خواستار گفت‌وگو و برگزاری نشست میان ایران و کشورهای عرب خلیج فارس شده است- KARIM JAAFAR / AFP

محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، گفت که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران باید برای حل نگرانی‌ها و کاهش تنش‌های منطقه‌ای باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند و بر سر یک چارچوب منطقه‌ای به توافق برسند.  

محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی روز پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت ماه، به خبرگزاری رویترز گفت: «منطقه نیازمند ثبات است و برای این منظور، باید تمامی بازیگران منطقه‌ای در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای آرام کردن همه این تنش‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کنند.»  

او افزود: «شورای همکاری خلیج فارس باید با ایران بنشیند و برسر یک چارچوب منطقه‌ای در میان خود توافق کنیم که راه‌حلی باشد برای نگرانی‌های این شورا و همچنین نگرانی‌هایی که ایران دارد.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان وزیر خارجه قطر درحالی است که بنابر برخی گزارش‌ها، از ماه گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی مذاکراتی را در  برای اصلاح روابط میان دو کشور آغاز کرده‌اند. 

وزیر خارجه قطر در گفت‌و گو با رویترز، همچنین با استقبال از گام‌هایی که ترکیه در راستای اصلاح روابط با عربستان سعودی و مصر برداشته است، از دو کشور عربی خواست تا در این زمینه با آنکارا همکاری کنند.

پس از حدود سه سال و نیم انزوا و محاصره اقتصادی قطر، عربستان سعودی و کشورهای متحدش ازجمله امارات متحده عربی، بحرین و مصر، از اوایل سال جاری میلادی، روابط خود با این کشور را احیا کرده‌اند. قطر همواره با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روابط خوبی داشته و بعضی عوامل قطع رابطه همسایگانش با آن کشور، مرتبط با همین روابط بود. 

وزیر خارجه قطر پیش از این هم در ماه‌های گذشته چندبار خواستار گفت‌وگو و برگزاری نشست میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شده بود.