عربستان و امارات: نشست شورای همکاری خلیج فارس اتحادها را احیا می‌کند

انور قرقاش نشست العلا را «تاریخی» خواند

چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس-Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

انور قرقاش، وزیر دولت در امور خارجه امارات متحده عربی با اشاره به نشست امروز (سه‌شنبه) شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی، گفت که این گردهمایی اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس را احیا می‌کند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از امروز میزبانی چهل‌و‌یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر این باور است که این نشست به وحدت دوباره عربستان، امارات، بحرین، کویت، عمان، قطر و دیگر کشورهای عربی در مقابله به چالش‌هایی که خاورمیانه با آن مواجه است، کمک می‌کند.

قرقاش نیز در توییتر نوشت: «در آستانه یک اجلاس تاریخی در العلا قرار داریم که از طریق آن اجماع را بازسازی کرده و اطمینان حاصل کنیم که امنیت، ثبات و کامیابی کشورها و شهروندانمان در اولویت قرار دارد. کارهای بیشتری داریم و در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.»

ساعاتی قبل ولیعهد عربستان سعودی و وزیر امور خارجه قطر نیز خبر توافق برای بازگشایی مرزهای مشترک زمینی، دریایی و هوایی را تایید کرده بودند.

همزمان امیر قطر نیز اعلام کرد که در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت می‌کند.

اقدامی که باتوجه به سردی روابط قطر با دیگر اعضای این شورا در سه سال گذشته، گامی مهم به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه دستور کار بهبود روابط قطر با عربستان سعودی را دنبال کرد. او با تجربه موفق شکل‌گیری توافق ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل در جهت از میان برداشتن یکی دیگر از مشکلات جاری در منطقه گام برداشت.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین از بهار ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کردند. دلیل این اقدام حمایت قطر از جمهوری اسلامی بود که با ماجراجویی‌های خود در منطقه منافع این کشورها را به خطر انداخته بود.

اما مواجهه با یک تهدید مشترک به نام «جمهوری اسلامی» کشورهای عربی منطقه را بر آن داشته تا با تقویت اتحاد‌ها از منافع خود در برابر این تهدید محافظت کنند.

شاید سال گذشته تصور عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل یا حل اختلافات با قطر دشوار بود، اما اقدامات تهران در منطقه و چشم‌‌انداز خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، روند بهبود روابط بین کشورهای عربی و صلح کشورهای عربی با اسرائیل را تسریع کرد.