کرونای هندی به ایران رسید

تست کرونای سه تبعه هند در بوشهر و سه تبعه دیگر در قم مثبت اعلام شد

ATTA KENARE / AFP

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به شناسایی چند مسافر هندی مبتلا به کرونا در بوشهر گفت: «وزارت بهداشت، نمونه آزمایش کرونای پیشرفته ۳ نفر از ۲۱ تبعه خارجی که در بوشهر قرنطینه شده اند را مثبت اعلام کرد.»

به نوشته تسنیم، سعید کشمیری تاکید کرد ویروس کرونا هندی خطرناک‌تر از دیگر ویروس‌های جهش یافته است که پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از انتشار آن انجام شده است.

همزمان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که حدود دو هفته قبل ۱۱ تاجر از هند وارد قم شدند و در هتل محل سکونت بلافاصله شناسایی و با توجه دستورالعمل وزارت بهداشت تست بر روی آنها انجام شد که تست کرونای سه نفر مثبت اعلام شد.

محمدرضا قدیر افزود ۳۰۰ نفر که با این مسافران در ارتباط بودند، مورد رهگیری و تست قرار گرفتند که تست کرونای ۵ نفر از آنها ینز مثبت اعلام شد.

طی روزهای گذشته واکسیناسیون افراد آسیب پذیر و بالای ۸۰ سال در ایران آغاز شده است. با این حال روند واکسیناسیون بسیار کند پیش می‌رود. بنا بر اعلام مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۴۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۴۴ هزار و ۵۲۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند.

در همین رابطه، تسنیم به نقل از سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گزارش داد که قرار است طی هفته آینده محموله جدیدی از واکسن سبد کوواکس به ایران برسد.

علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه به دلیل وضعیت بد کشور هند، احتمال رسیدن واکسن هندی به ایران بسیار پایین است، در این باره گفت: «در بدبینانه‌ترین حالت واکسن‌های کوواکس چهار هفته دیگر به دست ما می‌رسند.»

وی همچنین در مورد نگرانی در مورد لخته شدن خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا اظهار داشت میزان بروز لخته خون در پی تزریق واکسن آسترازنکا در هر ۲۵۰ هزار نفر، یک نفر است. این در حالی است که از هر ۱۰۰ نفری که به کرونا مبتلا می‌شود بین ۱۶ تا ۱۷ نفر دچار لخته خون می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به عدم اطلاع‌رسانی مناسب از ابتدای شیوع کرونا و نگرانی مردم از دسترسی به واکسن افزایش‌یافته است. از این رو بسیاری برای دریافت واکسن به‌سوی مراکز بهداشتی هجوم برده‌اند.
در همین راستا، رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت و درمان، در گفتگویی با رادیو تهران، اعلام کرد که با افراد سالمند تماس گرفته و زمان و مکان دقیق تزریق واکسن به آنها خبر داده می‌شود.

جعفر صادق تبریزی تأکید کرد: «واکسن کرونا در داروخانه‌ها موجود نیست و فقط در سیستم بهداشتی کشور وجود دارد. افرادی که برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند باید کارت شناسایی ملی همراه داشته باشند. اطلاعات آنها در هنگام مراجعه کنترل و در پرونده سلامت ثبت می‌شود و سپس تزریق واکسن بدون دریافت هیچ مبلغی انجام خواهد شد.»

مطابق با آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند که با احتساب آن، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۳ هزار و ۹۰۶ نفر رسیده است.

همچنین، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۴۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده است که مجموعاً آمار بیماران کووید ۱۹ در کشور را به ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۱۸ نفر می‌رساند.

بیشتر از جهان