احتمال جوخه آتش برای اعدام مجرمان در کارولینای جنوبی

در حال حاضر در کارولینای جنوبی ۳۷ نفر در صف اعدام هستند

با تصویب این قانون، کارولینای جنوبی چهارمین ایالت آمریکا است که از جوخه آتش برای اعدام زندانیان استفاده می‌کند - Logan Cyrus / AFP

قانونگذاران ایالت کارولینای جنوبی روز چهارشنبه رای دادند تا به دلیل کمبود داروهای تزریق‌ کشنده، از جوخه آتش برای اعدام زندانیان استفاده کنند.

هنری مک‌ماستر، فرماندار جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، گفته که این لایحه را امضا و قانونی می‌کند.

اگر این مصوبه قانونی شود، کارولینای جنوبی چهارمین ایالت آمریکا است که از جوخه آتش برای اعدام زندانیان استفاده می‌کند. در چارچوب مصوبه جدید، اگر داروهای مرگبار برای اعدام زندانی فراهم نباشد، محکوم می‌تواند بین تیرباران شدن و صندلی الکتریکی، یکی را برگزیند.

در حال حاضر در کارولینای جنوبی ۳۷ نفر در صف اعدام هستند اما این ایالت از سال ۲۰۱۱ تاکنون فردی را اعدام نکرده است. جمهوری‌خواهان به منظور خاتمه دادن به انتظار خانواده‌هایی که در پی مجازات محکومان هستند، این لایحه را تصویب کرده‌اند.

وستون نیوتن، یکی از نمایندگان مجلس ایالتی کارولینای جنوبی به آسوشیتدپرس گفت: «خانواده‌های قربانیان قتل نمی‌توانند این وقایع را پشت سر بگذارند چون ما در برزخ قانونی مانده‌ایم؛ رسیدگی به پرونده‌های استیناف به پایان رسیده است اما احکام قانونی (اعدام) نمی‌تواند به مورد اجرا گذاشته شود.» 

در این میان، بسیاری از دموکرات‌ها با این لایحه  از نظر اخلاقی، مخالفت کرده‌اند و می‌گویند که موارد مجازات اعدام به طور کلی در مورد سیاهپوستان بیشتر استفاده می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود نیمی از زندانیانی که در کارولینای جنوبی به اعدام محکوم شده‌اند، سیاهپوستند؛ این در حالی است که نسبت جمعیت آن‌ها به سفیدپوستان در این ایالت، تنها ۲۷ درصد است. 

برخی از نمایندگان دموکرات نیز ضمن مخالفت بنیادی با اعدام گفته‌اند در مقایسه با صندلی الکتریکی، جوخه آتش را ترجیح می‌دهند.

این لایحه در حالی از تصویب کنگره ایالتی می‌گذرد، که دیک هارپوتلیان، سناتور دموکرات، به نشریه واشنگتن پست گفته است: «آن‌ها بلافاصله می‌میرند (محکومی که در مقابل جوخه آتش قرار می‌گیرد). درد و رنج مرگ (بر اثر تیرباران) نسبت به سایر روش‌های اعدام کمتر است.»

او افزود:« اعدام با صندلی الکتریکی، کاری بسیار بسیار وحشتناک علیه یک انسان است.»

مجازات اعدام در ایالات متحده، اندک اندک محبوبیتش را از دست می دهد. ۲۳ ایالت در حال لغو آنند و اجرای آن در سه ایالت دیگر نیز با نظر مثبت فرماندار، تعلیق شده است.

در اوایل سال جاری فعالان مدنی لغو کامل مجازات اعدام در ایالت ویرجینیا را جشن گرفتند. ویرجینیا نخستین ایالت در جنوب آمریکاست که اعدام را لغو کرده است. اهمیت آن در این است که بیشتر موارد اعدام در ایالت‌های جنوبی اجرا می‌شود که با تاریخ نژادپرستی و زجرکش کردن (سیاهپوستان) مرتبط است.

در آن هنگام، الیزابت سِمِل، استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا به ایندیپندنت گفته بود: «در صدور احکام اعدام، نژاد، برجسته‌ترین نقش را دارد. این یک واقعیت بوده و هست.»

با این حال، صدور حکم اعدام در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ با احیای اعدام‌های فدرال پس از ۱۷ سال و اجرای حکم در مورد ۱۳ زندانی، جان تازه‌ای گرفت.

© The Independent