تصمیم تاریخی آمریکا در مورد لغو مالکیت انحصاری واکسن کرونا

نماینده تجاری آمریکا: این یک بحران جهانی است و شرایط استثنائی همه‌گیری کووید-۱۹ نیازمند تدابیر استثنائی است

هدف تولید بیشترین مقدار واکسن برای بیشترین جمعیت ممکن، و در کمترین زمان است-AFP

دولت آمریکا اعلام کرد که از لغو جهانی حفاظت از مالکیت انحصاری واکسن ویروس کرونا، حمایت می‌کند. آمریکا گفت در مذاکرات درباره این مضوع در سازمان تجارت جهانی شرکت خواهد کرد.

کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای گفت که پروانه مالکیت معنوی شرکت‌ها مهم است اما واشنگتن از «معافیت حفاظت از مالکیت انحصاری برای واکسن کووید-۱۹ حمایت می‌کند.»

او افزود: «این یک بحران جهانی است و شرایط استثنائی همه‌گیری کووید-۱۹ نیازمند تدابیر استثنائی است.»

این مقام مسئول همچنین گفت که آمریکا «فعالانه» در مذاکرات سازمان تجارت جهانی درباره لغو مالکیت انحصاری واکسن‌ها مشارکت می‌کند.

این طرح در اصل پیشنهاد هند و آفریقای جنوبی بود و خواستار لغو موقت پایبندی به محافظت از مالکیت انحصاری واکسن‌ها می‌شود تا سرعت تولید واکسن افزایش یابد، اما برخی کشورها از جمله فرانسه، با آن مخالفت کرده‌اند. پاریس در عوض خواستار تخصيص بودجه و حمایت مالی از کشورهای فقیر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌های قدرتمند داروسازی عمدتا با لغو مالکیت انحصاری محصولات خود مخالفند و می‌گویند این اقدام مانع از انجام تحقیقات پرهزینه می‌شود.

کاترین تای تصریح کرده است که با توجه به ماهیت سازمان تجارت جهانی و پیچدیگی مسئله حق انحصاری واکسن کووید-۱۹ مذاکرات در این سازمان، وقت‌گیر خواهد بود.»

او گفت هدف تولید بیشترین مقدار واکسن بی‌خطر و موثر ممکن برای بیشترین جمعیت ممکن، در کمترین زمان است.

خانم تای همچنین گفت که دولت آمریکا به تلاش‌ها برای همکاری به بخش خصوصی و شرکای بالقوه ادامه می‌دهد تا تولید و توزیع واکسن افزایش یابد.

به دنبال اعلام تصمیم آمریکا در لغو مالکیت انحصاری واکسن، سهام شرکت‌های داروسازی تولیدکننده واکسن کووید-۱۹، روز چهارشنبه در بازار سهام وال‌استریت سقوط کرد.

سهام شرکت مدرنا با سقوط بیش از شش درصدی به ۱۶۲ دلار رسید. سهام نواوکس، که واکسن‌ تولیدی‌اش هنوز در مرحله تحقیق است نیز سقوط پنج درصدی را تجربه کرد.

سهام شرکت فایزر تغییر چندانی نداشت، و سهام شرکت بیون‌تک با سقوط حدود سه‌ونیم درصدی مواجه شد. جانسون‌اندجانسون نیز حدود چهار دهم درصد از ارزشش کاسته شد.