تنها روند صلح می‌تواند در افغانستان  نتیجه قطعی ایجاد کند

نگرانی مقام‌های نظامی آمریکا از شدت گرفتن جنگ در افغانستان

دور جدیدی از تنش‌ها و درگیری‌ها در بسیاری از استان‌های افغانستان، جنگ را خونین کرده است - Jose CABEZAS / AFP

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده پیشین نیروهای ناتو در افغانستان و عراق و همچنان رئیس سازمان سی‌آی‌ای، به تازگی در مصاحبه‌ای با فرانس۲۴ گفته است که خروج نیروهای آمریکایی، جنگ را در افغانستان به پایان نخواهد برد. به گفته او، آمریکا و ناتو با خروج از افغانستان، دخالت در جنگ را به پایان رسانده‌اند در حالی که جنگ در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت. او نسبت به بازگشت طالبان به قدرت اظهارنگرانی کرده و گفته است که خروج آمریکا از افغانستان می‌تواند داعش را در این کشور دوباره تقویت کند و از آنجا که فرماندهان طالبان در خارج از افغانستان حضور دارند، نمی‌توان بیشتر بر آنان فشار آورد تا به روند صلح گردن نهند.

اظهارات دیوید پترائوس، نشانگر نگرانی مقام‌های نظامی امریکا از شدت گرفتن جنگ در افغانستان و از بین رفتن انگیزه برای تامین صلح از طریق مذاکره است.

دور جدیدی از تنش‌ها و درگیری‌ها در بسیاری از استان‌های افغانستان، جنگ را به شدت خونین کرده است. این درگیری‌ها در چند روز گذشته در هفت استان افغانستان به صورت مداوم ادامه داشته است. طالبان ادعا دارند که در استان بغلان در مناطق مرکزی افغانستان، به نیروهای ارتش افغانستان تلفات وارد کرده‌اند. از این سو دولت نیز می‌گوید که در جنگ هلمند، تنها در یک شبانه‌روز ۱۸۰ طالب را به قتل رسانده است و نزدیک به ۸۰ تن دیگر از طالبان هم زخمی شده‌اند. این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و در بعضی مناطق، طالبان هم پیشروی‌هایی داشته‌اند؛ به طور مثال، شهرستان بورکه در استان بغلان، شب گذشته بدون جنگ و درگیری به چنگ طالبان افتاد. نیروهای نظامی دولت از این شهرستان خارج شدند و طالبان بدون خون‌ریزی، شهرستان بورکه را تصرف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال به نظر نمی‌رسد که این جنگ‌ها بتواند برنده‌ را در افغانستان تثبیت کند.

باور طالبان این بود که با خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، زمینه برای سقوط دولت افغانستان میسر می‌شود. اما حالا برعکس، این نیروهای دولت‌اند که به صورت مداوم و شدید، در حال سرکوب طالبان‌اند. تنها در جنگ ارغنداب در یک ماه گذشته، بیش از یک هزار طالب کشته شدند. بنا بر گزارش رسانه‌های افغانستان، در شش ماه گذشته، نیروهای دولت افغانستان توانستند در حدود هفت هزار طالب را به قتل برسانند. کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای طالبان، قدرت مانور دهی آنان را کاهش داده است.

از سوی دیگر امکان بازگشت طالبان به قدرت به صورت مطلق، نیز وجود ندارد. حتی کشورهای نزدیک به گروه طالبان، برگشت این گروه به حوزه قدرت و در دست گرفتن سکان مدیریتی دولت افغانستان را رد کرده‌اند. در تازه‌ترین واکنش در این رابطه، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، گفته است که تمام جهان مخالف قدرت گرفتن طالبان از مسیر جنگ است و اگر این گروه نپذیرد که در روند صلح حاضر شود، با واکنش دولت و جامعه جهانی روبه‌رو خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا نیز که به انگلستان رفته است، در یک نشست خبری مشترک با همتای بریتانیایی خود گفت که آمریکا ابزار مبارزه با تهدید افغانستان را در اختیار دارد و از این ابزار علیه تروریست‌ها استفاده خواهد کرد.

حالا که رئیس‌جمهور غنی نیز در مقاله‌ای به قلم خود در نشریه «فارن افییرز»، نسبت به ایجاد حکومت انتقالی رویکرد مثبتی نشان داده، بهتر است گروه طالبان نیز به صورت جدی وارد روند مذاکرات صلح شوند. زیرا تجربه دو ماه گذشته جنگ در افغانستان، به این گروه هشدار داد که نیروهای افغان توان سرکوب آنان را د دارد و به نظر می‌رسد تنها مسیر به سوی ثبات و صلح در افغانستان، نشست استانبول باشد؛ نشستی که با وجود نزدیک شدن دوباره به زمان برگزاری آن، برگزاری آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است.