تغییر قوانین اقامت در امارات؛ خارجی‌های ثروتمند گذرنامه می‌گیرند

همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات، دولت این کشور از یک رشته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خبر داده که هدفش تغییر شکل کشور برای نیم قرن آینده است

AFP

اقدام امارات متحده عربی به صدور گذرنامه برای خارجی‌ها در ماه‌های اخیر تغییری چشمگیر در روش سنتی این کشور در مواجهه با اتباع خارجی است که عمدتا پس از انقضای تاریخ ویزای کارشان ترغیب به ترک کشور می‌شوند.

اکنون پس از موفقیت برنامه واکسیناسیون همگانی علیه کووید-۱۹ دولت امارات امیدوار است که در تلاش برای افزایش خرج کردن پول توسط مردم و همچنین تثبیت قیمت املاک، بتواند اتباع خارجی پردرآمد را به ماندن ترغیب کنند.

فایننشال تایمز، به نقل از محمد الشرفا الحمادی، رییس اداره توسعه اقتصادی امارات متحده عربی نوشت:‌ «ما میخواهیم افراد ابوظبی را خانه خود بدانند. این که شما برای کوتاه‌مدت اینجا نیستید، اینجا هستید تا رشد کنید و تا بازنشستگی زندگی کنید.»

اولین گذرنامه‌ها قرار است از جمله به سر تیم کلارک، مدیر خطوط هوایی امارات در دبی، و تونی داگلاس، مدیر اجرایی خطوط هوایی اتحاد در ابوظبی، اهدا شود. میشل سالگادو، فوتبالیست اسپانیایی که در دبی مدیر یک باشگاه است نیز گذرنامه امارات دریافت کرده است. بنیانگذاران دو استارت‌آپ موفق در امارات نیز گذرنامه این کشور را دریافت کردند:‌ اپ تاکسی «کریم»‌ که توسط اوبر خریداری شده، و «سوک» که یک گروه تجاری است و شرکت آمازون آن را خریده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتباع امارات می‌توانند بدون نیاز به ویزا به تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کنند و در تمامی نقاط امارات املاک و مستغلات بخرند.

همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات، دولت این کشور از یک رشته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خبر داده که هدف از آنها تغییر شکل این کشور برای آینده پس از همه‌گیری و برای نیم قرن آینده است.

کوچ نیروی کار خارجی در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا که بنا به تخمین‌ها حدود هشت‌ونیم درصد از جمعیت دبی را تشکیل می‌دهند، هشداری بود برای خانواده‌های خارجی مبنی بر این که اگر منبع اصلی درآمد خانواده شغلش را از دست بدهد، در خطر اخراج از امارات قرار می‌گیرند.

صدور «ویزای طلایی» ۱۰ ساله برای هزاران خارجی متخصص و خانواده‌هایشان از دیگر اقدامات دولت امارات است.

نیروی کار خارجی در حال حاضر، دست‌کم هر سه سال یک بار حدود دو هزار دلار برای ویزای اقامت و تست اچ‌آی‌وی-ایدز هزینه می‌کنند.

در مقررات جدید اتباع خارجی می‌توانند در امارات بازنشسته شوند و خارجی‌ها می‌توانند برعکس گذشته، بدون نیاز به داشتن شریک اماراتی، مجوز کسب‌وکار بگیرند.

جرم‌زدایی از همجنس‌گرایی و باز کردن کازینوها برای توسعه بخش توریسم از تغییرات احتمالی بعدی در امارات متحده عربی است.

این دو تصمیم تابوشکنانه ممکن است انتقاد اماراتی‌های محافظه‌کار را برانگیزد. برخی شهروندان اماراتی نگران آن هستند که دادن شهروندی به خارجی‌ها کشور را دگرگون کند چرا که اتباع خارجی ۹۰ درصد از جمعیت ده میلیونی امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند.

با این حال به نظر می‌رسد که دولت امارات در اجرای اصلاحات عزم راسخ دارد. فایننشال‌تایمز می‌گوید مخالفت عمومی مردم در امارات بسیار نادر است.