«نمی‌گذاریم استرالیا هم از کرونا شکست بخورد»

نخست وزیر استرالیا از ممنوعیت ورود مسافر از هند کرونازده دفاع کرد

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا- DAVID GRAY / AFP

اسکات موریسون سعی کرد به انتقادات از تصمیم دولت استرالیا برای جرم‌انگاری بازگشت شهروندان از هند که با شیوع شدید کووید دست‌وپنجه نرم می‌کند، دفاع کند و گفت مهم است که از کشور در برابر شیوع موج سوم ویروس کرونا محافظت کنیم.

نخست‌وزیر استرالیا به دلیل قوانین امنیتی بهداشتی سختگیرانه در قبال شهروندانی که از هند برمی‌گردند و ممکن است با جریمه نقدی و مجازات زندان روبه‌رو شوند از طرف جبهه‌های مختلف تحت فشار قرار گرفته است.

این نخستین‌بار است که شهروندان استرالیا از ورود به کشور مادری خود منع شده‌اند.

مایکل اسلاتر، بازیکن سابق کریکت، در انتقادی آقای موریسون را متهم کرد که دستانش به «خون» آلوده است.

روز دوشنبه، ۳ مه، دولت آقای موریسون ممنوعیت موقت بازگشت تمام شهروندان راهی از هند را کلید زد. تحت قانون امنیت بهداشتی که از ۱۴ ماه پیش در کشور اجرایی شده است، مسافرانی که از هند می‌آیند ممکن است با ۶۶ هزار دلار جریمه یا ۵ سال زندان یا هر دو آن‌ها مواجه شوند.

نخست‌وزیر در مصاحبه با نشریه تودی گفت: «خیلی غیرمحتمل» است کسی بر اساس این قانون مجازات شود و از زمان تصویب و اجرایی شدن آن تاکنون «هیچ فردی به زندان نیفتاده است».

آقای موریسون گفت:‌ «به نظرم احتمال اینکه مجازاتی بر اساس این قانون اعمال شود تقریبا صفر است. بسیار غیر محتمل است. این مجازات‌ها موجود و در دسترس هستند اما فقط به نحوی مسئولانه و متناسب اعمال خواهند شد.»

آقای موریسون که در برابر درخواست کارشناسان حقوقی و مدافعان حقوق بشر مبنی بر عقب‌نشینی از مجازات‌های مذکور مقاومت می‌کند، گفت که این کار را به دلیل حفاظت از مرزها انجام داده است و «نخواهم گذاشت استرالیا هم شکست بخورد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «من با نهایت احترام با منتقدان این موضوع مخالف هستم. مسئولیت این تصمیم‌گیری‌ها با من است و تصمیماتی را می‌گیرم که به اعتقادم باعث محافظت از استرالیا در برابر موج سوم بیماری شده و مرا قادر می‌سازد استرالیایی‌های بیشتری را از مناطقی که با شرایطی سخت دست‌وپنجه نرم می‌کنند به نحوی ایمن به خانه برگردانم.»

نمایندگان مجلس از احزاب مخالف، این اقدام دولت را «افراطی» و «سخت‌گیرانه» توصیف کرده‌اند و دکتر عمر خورشید، رئیس انجمن پزشکی استرالیا، از دولت خواسته است که شهروندان آسیب‌پذیر این کشور را از هند بازگرداند.

هم اکنون حدود ۹ هزار استرالیایی در هند حضور دارند که ۶۰۰ تن از آنان در گروه آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده‌اند.

آقای اسلاتر، ۵۱ ساله، که هنگام برگزاری لیگ برتر هند به عنوان مفسر ورزشی کریکت در این کشور حضور داشته است، گفت اگر دولت برای شهروندان و ورزشکاران خود اهمیت قائل بود به آن‌ها اجازه بازگشت می‌داد.

او گفت: «چگونه جرئت می‌کنید با ما اینگونه برخورد کنید. چطور است که سیستم قرنطینه را نظام بیشتری بدهید؟. من از طرف دولت اجازه داشتم تا در لیگ برتر هند کار کنم ولی اکنون با غفلت دولت با این وضعیت مواجه شده‌ام.»

آقای موریسون انتقادات وارده را کم‌اهمیت تلقی کرد و گفت سرزنش او کاری «پوچ» است.

این تصمیم باعث دردسر بیشتر آن دسته از شهروندان استرالیا که در هند گیر افتاده‌اند هم شد؛ چرا که بعد از پاسخ مثبت آزمایش کرونای چند بازیکن حاضر در لیگ در روز سه‌شنبه، ۴ مه، برگزاری مسابقات معلق شد. 

در مجموع ۳۵ استرالیایی شامل ۱۴ بازیکن، ۱۱ مربی و ۴ مفسر ورزشی، داوران و دست‌اندرکاران تیم، در هند حضور داشتند تا در مسابقاتی بدون تماشاچی در داخل حباب حفاظتی بهداشتی لیگ برتر هند به میدان بروند.

بیانیه رسمی لیگ برتر هند گفت: «شورای برگزاری لیگ برتر هند و هیئت مدیره ورزش کریکت در هند طی جلسه‌ای اضطراری همگی تصمیم گرفتند به سرعت فصل ۲۰۲۱ لیگ برتر هند را به تعویق اندازند.»

هند از ماه مارس با صعود شدید موج جدیدی از شیوع این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند و تعداد مبتلایان از آن زمان تقریبا دو برابر شده است و روز سه‌شنبه از مرز ۲۰ میلیون نفر نیز عبور کرده است. این کشور در ۱۰ روز گذشته روزانه بیش از ۳۰۰ هزار مورد ابتلای جدید را ثبت کرده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند آمار موارد ابتلا هنوز به اوج خود نرسیده است.

© The Independent