زندان در انتظار استرالیایی‌هایی که از هند بازمی‌گردند

این نخستین بار است که شهروندان استرالیا از بازگشت به کشور خود منع می‌شوند

در حال حاضر ۹ هزار استرالیایی در هند هستند-David GRAY / AFP

دولت استرالیا اعلام کرد از دوشنبه، ۳ مه، شهروندان این کشور که از هند برمی‌گردند ممکن است با جریمه نقدی یا مجازات زندان مواجه شوند.

به دلیل وخیم‌شدن وضعیت کووید-۱۹ در هند، دولت استرالیا ممنوعیتی موقتی برای مسافران راهی از هند به خاک این کشور اعمال کرده است.  

این توقف شامل تمام افرادی می‌شود که طی ۱۴ روز از زمان خروج خود از کشور به هند سفر کرده اند.

این نخستین بار است که شهروندان استرالیا از بازگشت به کشور محل سکونتشان منع می‌شوند. در حدود ۹ هزار استرالیایی در هند حضور دارند که ۶۰۰ تن از آنها در گروه آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده‌اند.

گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا، با صدور بیانیه‌ای گفت افرادی که از پیروی قوانین جدید سر باز زنند ممکن است با ۳۰۰ واحد جریمه شهروندی، ۵ سال حبس یا هر دو مواجه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این توقف از ساعت ۰۰:۰۱ بامداد دوشنبه، ۳ مه، آغاز خواهد شد و روز شنبه، ۱۵ مه، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

بیانیه مذکور گفت: «توقف موقت بعد از جلسه امروز هیئت دولت اتخاذ شد و به دلیل وخامت‌یافتن اوضاع کووید-۱۹ در هند است. ارزیابی خطری که باعث گرفتن این تصمیم شد بر اساس تعداد مسافران خارجی است که پس از ابتلا به کووید ۱۹ در هند در استرالیا در قرنطینه هستند.»

ویوم شارما، نماینده ملبورن و کارشناس بهداشت، به شبکه ای‌بی‌سی گفت این اقدام دولت فدرال در تناسب با تهدید احتمالی از جانب مسافران بازگشتی نیست.

دکتر شارما گفت: «این اقدام اصلا در تناسب با تهدید احتمالی از جانب مسافرانی که به کشور باز می گردند، نیست. البته که افراد مختلف ارزیابی متفاوتی از خطر دارند و به نظرم دولت آنقدر نگران خطر پیش رو است که نمی‌خواهد با میزان افزایش‌یافته افرادی که می‌خواهند به کشور وارد شوند، مقابله کند.»

او در ادامه گفت که این تمهیدات برابر با اقداماتی نیست که پیشتر هنگام شیوع این بیماری در ایالات متحده به کار بسته شد، زمانی استرالیایی‌های «بسیار پرتعدادتر و با میزان بالاتر ابتلا به بیماری» در حال بازگشت به کشور بودند ولی هیچ پروازی ممنوع نشد.

او همچنین گفت دولت شهروندان را «به حال خود رها» کرده است. 

دکتر شارما افزود: «ما در حال صحبت درباره جریمه‌های عینی و غیرقانونی کردن بازگشت شهروندان از هند به استرالیا هستیم. خویشاوندان ما در خارج از کشور، در هند، جان می‌بازند و افراد بسیاری سعی دارند به کشور خود برگردند.»

او ادامه داد: «می‌دانیم که صدها نفر از افرادی که در این وضعیت گیر افتاده‌اند از نظر پزشکی و مالی در گروه‌های آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شده‌اند و اینکه هیچ راهی برای خروجشان از آن کشور نداشته باشیم به معنای رها کردن آنها به حال خود است.»

آقای هانت در بیانیه خود گفت: «هند در هفته گذشته روزانه بیش از ۳۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرده است. تعداد کل افراد مبتلا در این کشور اکنون نزدیک به ۱۹ میلیون نفر است و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز فوت کرده‌اند.»

او افزود: «یاد و خاطر ما با مردم هند و جامعه هندی‌-استرالیایی است. دوستان و خویشاوندان افرادی که اکنون در استرالیا اقامت دارند در معرض خطر شدیدی هستند. متاسفانه هر روز بسیاری به کووید-۱۹ مبتلا شده و بسیاری نیز روزانه فوت می‌کنند.»

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند که روز جمعه، ۳۰ آوریل، منتشر شد این کشور در ۲۴ ساعت گذشته شاهد ابتلای بیش از ۳۸۶ هزار مورد جدید و ۳۴۹۸ مورد مرگ بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان