مشاور وزیر بهداشت: رشد جمعیت ایران به‌زودی به صفر می‌رسد

«تعداد سالمندان ایران  در ۲۰ سال آینده دو برابر خواهد شد»

به گفته مشاور وزیر بهداشت، اکنون میزان باروری کلی در ایران حدود ۱.۶ و رشد جمعیت شش‌دهم درصد است- AFP

محمداسماعیل اکبری، مشاور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید رشد جمعیت ایران شش‌دهم است و به‌زودی به صفر می‌رسد.

محمد اسماعیل اکبری روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به ضرورت پیگیری و تصویب نهایی طرح «جوانی جمعیت» در مجلس شورای اسلامی، گفت: «اکنون میزان باروری کلی در کشور ما حدود ۱.۶ شده است. یعنی حتما جمعیت افولی است. رشد جمعیت شش‌دهم [درصد] است و به زودی به صفر می‌رسد.» 

سال گذشته برای گسترش ازدواج و افزایش فرزندآوری طرحی با عنوان «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در مجلس شورای اسلامی مطرح و در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۹ تصویب شد. غیراجباری شدن آزمایش‌های غربالگری جنین و ممنوعیت توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی بخش‌هایی از این طرح بود که بسیار خبرساز شده بود. اما این طرح پس از بررسی در شورای نگهبان، با ایرادها و ابهام‌های بسیاری روبه‌رو شد و حدود یک هفته پیش برای اصلاح به مجلس بازگردانده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا مشاور وزیر بهداشت با تأکید بر ضرورت «دلسوزی» درمورد مسئله جمعیت، خواستار کمک برای نهایی‌شدن این طرح شد. او با اشاره به این‌که «در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۷۰هزار بچه کمتر از سال ۱۳۹۷ به دنیا آمد»، این مسئله را «خسران جمعیتی، سرمایه‌ای، عاطفی، علمی و اقتصادی» خواند و به‌عنوان «اتفاق شومی» که در کشور در جریان است، از آن یاد کرد. 

او همچنین با اشاره به این‌که تعداد سالمندان ایران  در ۲۰ سال آینده «دو برابر» خواهد شد، تأکید کرد: «جامعه‌ای که درصد سالمندی آن درصدی بیشتر از حد معمول باشد، محکوم به فناست. باید توجه کرد که نباید بیش از شش تا هفت درصد جمعیت سالمند باشند.» 

مسئله کاهش رشد جمعیت و پیر شدن آن، در سال‌های اخیر به موضوع مهمی در ایران تبدیل شده است. 

پس از سخنرانی‌های مکرر رهبر جمهوری اسلامی در زمینه اهمیت فرزندآوری، بسیاری از نهادها و دستگاه‌های حکومتی تلاش می‌کنند تا در راستای افزایش جمعیت قدمی بردارند، تا جایی که حتی علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، نیز اسفندماه در یک سخنرانی به این موضوع پرداخت. او گفت: «شایسته است نوعروسان فرزندآوری را در برنامه قطعی خود قرار دهند، زیرا در خطر قرار داریم.»

اما با وجود تلاش‌ها و تبلیغات فراوان حکومتی برای فرزندآوری، آمارها همچنان از تن ندادن شهروندان به این موضوع و کاهش نرخ رشد جمعیت برخلاف خواسته سران جمهوری اسلامی خبر می‌دهد.