رئیس فراکسیون زنان مجلس: رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد رسید

علی‌رغم تبلیغات وسیع از سوی حکومت، مردم تن به فرزندآوری نمی‌دهند

نرخ رشد جمعیت در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی، کاهش یافته است - HENGHAMEH FAHIMI / AFP

رئیس فراکسیون زنان مجلس اعلام کرد رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد رسیده و در آینده نزدیک نیز از این مقدار هم کمتر خواهد شد.

فاطمه قاسم‌پور در گفتگو با شبکه خبر صداوسیما گفت که «عوامل متعدد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و پیگیری سیاست‌های کاهش جمعیت در مقطعی باعث شده تا به این نقطه برسیم.»

اشاره وی به طرحی است که از زمان دولت هاشمی رفسنجانی با شعار «دو فرزند کافی است» کلید خورد. در آن دوران سران دولت معتقد بودند که به دلیل میزان بالای باروری و مشکلات ناشی از جنگ، دولت نمی‌تواند نیازهای اقتصادی رشد جمعیت را تأمین کند.

او در ادامه تأکید کرد باتوجه‌به اینکه طی ۳۰ سال آینده، نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود، طرح جوانی جمعیت در مجلس در حال پیگیری است. قرار است کمیسیونی مشترک متشکل از ۲۳ عضو از کمیسیون‌های مختلف از جمله فرهنگی، بهداشت، اجتماعی و پنج کمیسیون دیگر، طرح جوانی جمعیت را بررسی کنند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین اظهار داشت که بر اساس پیمایش‌ها میزان تمایل خانواده ایرانی به فرزندآوری ۲.۷ است اما نرخ باروری در کشور ۱.۶ است که ما باید با تسهیلات اجتماعی کل ظرفیت را محقق کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های اخیر و پس از سخنرانی‌های متعدد رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از دستگاه‌های حکومت در تلاش هستند تا در راستای افزایش جمعیت اقدام کنند. علی خامنه‌ای در این باره گفته بود: «مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنباله‌گیری جدی دستگاه‌های اجرائی و بایستی به جد مسئلة فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید.»

او همچنین در سخنانی دیگر با اشاره به جمعیت مسلمانان، گفته بود که خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته که زیاد بشوند.

درحالی‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های زیست‌محیطی از جمله کمبود آب، کشور ظرفیت لازم برای همین مقدار جمعیت را نیز ندارد، رهبر جمهوری اسلامی تأکید دارد که جمعیت باید به ۱۵۰ میلیون برسد. خامنه‌ای در این زمینه هم گفته است: «اخیراً دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس خبیث تجویز نسخه هم کرده که ایران برای سی میلیون جمعیت، خیلی کشور خوبی خواهد بود! چشمتان چهارتا! ان‌شاءالله این جمعیت به ۱۵۰ میلیون هم خواهد رسید. سیاست‌های جمعیتی کشور -آن‌هایی که دنبال می‌کردیم- سیاست‌های غلطی بود.»

بیشتر از