سردار فدوی: نوعروسان فرزندآوری را در برنامه قطعی خود قرار دهند

سران جمهوری اسلامی پس از ناامیدی از اقبال عمومی به فرزندآوری، تبلیغات را بر روی بسیجیان متمرکز کرده‌اند

جانشین فرمانده سپاه پاسداران خواهان فرزندآوری نوعروسان شد - ATTA KENARE / AFP

جانشین فرمانده سپاه پاسداران با ادعای اینکه مردم به سپاه اعتماد دارند گفت: «شایسته است نوعروسان فرزندآوری را در برنامه قطعی خود قرار دهند، زیرا در خطر قرار داریم.»

علی فدوی اظهار داشت که در حال حاضر انقلاب اسلامی در روز‌های اوج خود قرار دارد و به‌واسطه خیرین و نیکوکاران ۲۲۰ سری جهیزیه برای زوج‌هایی که ازدواجشان به دلیل نداشتن جهیزیه به تعویق افتاده توزیع شد.

این نخستین بار نیست که فدوی به‌عنوان یک فرد نظامی در مورد فرزندآوری صحبت می‌کند. او پیش‌تر و در آذرماه سال گذشته به بسیجیان توصیه کرده بود که حداقل ۵ فرزند داشته باشند. وی در این مورد گفته بود: «خانواده‌های بسیج سپاه حداقل باید ۵ فرزند داشته باشند.»

او با اشاره به اینکه به دلیل سلامتی همسرش ناچار شده به داشتن پنج فرزند قناعت کند گفت که ترجیح می‌داد ۱۰ فرزند داشته باشد اما حالا هدف‌گذاری‌ام ۲۵ نوه است. وی در این باره گفت: «آخرین نوه‌ام را که خدمت رهبری بردم ایشان گفتند تعداد نوه‌هایت بیشتر شود.»

این تبلیغات و سخنان در حالی مطرح می‌شود که آمار برخلاف خواسته سران جمهوری اسلامی از کاهش نرخ رشد جمعیت و فرزندآوری خبر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، پیش‌تر زهره الهیان گفته بود که جمعیت ایران در سال ۲۱۰۰ میلادی به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید و این بسیار برای آینده ایران خطرناک است.

همچنین، فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس، اعلام کرده بود که رشد جمعیت در کشور به زیر یک درصد رسیده و در آینده نزدیک نیز از این مقدار هم کمتر خواهد شد.

طی سال‌های اخیر و پس از سخنرانی‌های متعدد رهبر جمهوری اسلامی، بسیاری از دستگاه‌های حکومت در تلاش‌اند تا در راستای افزایش جمعیت اقدام کنند. علی خامنه‌ای در این باره گفته بود: «مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنباله‌گیری جدی دستگاه‌های اجرائی و بایستی به جد مسئله فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید.»

او همچنین در سخنانی دیگر با اشاره به جمعیت مسلمانان، گفته بود که خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته که زیاد بشوند.

درحالی‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های زیست‌محیطی از جمله کمبود آب، کشور ظرفیت لازم برای همین مقدار جمعیت را نیز ندارد، رهبر جمهوری اسلامی تأکید می‌کند که جمعیت باید به ۱۵۰ میلیون برسد. خامنه‌ای در این زمینه هم گفته است: «اخیراً دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس خبیث تجویز نسخه هم کرده که ایران برای سی میلیون جمعیت، خیلی کشور خوبی خواهد بود! چشمتان چهارتا! ان‌شاءالله این جمعیت به ۱۵۰ میلیون هم خواهد رسید. سیاست‌های جمعیتی کشور - آن‌هایی که دنبال می‌کردیم - سیاست‌های غلطی بود.»