مارک زاکربرگ در هاوایی زمین خرید تا از آن‌ها «حفاظت» کند

مارک زاکربرگ با خرید ۲۴۲ هکتار دیگر از زمین‌های هاوایی قول داد از آن‌ها «حفاظت» کند

زاکربرگ با خریدن این املاک، مساحت املاک خود در هاوایی را به ۵۲۶ هکتار رساند-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک، و همسرش پریسیلا چن، ۲۴۲ هکتار دیگر از مستغلات هاوایی را با پرداخت ۵۳ میلیون دلار خریدند.

این میلیاردر ولخرجی کرد و  سه قطعه ملک ساحلی در کرانه لارسن  واقع در جزیره کائوآئی را از بنگاه غیرانتفاعی «وایولی» خرید. 

طبق گزارش‌ها، جاده منتهی به ساحل جزو این معامله نیست و همچنان جزو املاک عمومی است.

طبق اعلام بنگاه وایولی، آن منطقه که به «له‌پیولی آهوپوآآ» معروف است، شامل چندین «صخره مرجانی، بخشی از دریا، زیستگاه پرندگان، گونه‌های گیاهی، و آثار باستانی دست‌نخورده و بکر» است.

سم پرَت، رئیس بنگاه وایولی، در مصاحبه با پسیفیک بیزینس نیوز گفت: «اطمینان داریم این زمین‌ها را به دست اهلش سپرده‌ایم و مارک و پریسیلا چه امروز و چه در آینده دلسوزانه از له‌پیولی مراقبت خواهند کرد.»

زاکربرگ با این اقدام، مساحت املاک خود در هاوایی را به ۵۲۶ هکتار رساند.

او در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۸۳ هکتار ملک در کائوآئی خرید، اما با چند خانواده که در آنجا خرده‌املاکی داشتند به مشکل برخورد.

مالکان مذکور به «خاندان کاما آیینا» یا نوادگان ساکنان اصلی هاوایی معروف بودند و آن املاک را بدون معامله رسمی به ارث برده بودند.

این غول دنیای فناوری مناقشه را به دادگاه کشاند و با تشکیل چند پرونده قصد داشت آن خانواده‌ها را از آنجا بیرون کند و مجبورشان کند در مزایده عمومی املاکشان را بفروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سرانجام از این اقدام قضایی صرف‌نظر کرد و با انتشار مقاله‌ای در روزنامه محلی آن جزیره به «اشتباهش» اعتراف و عذرخواهی کرد.

زمین‌های املاک جدید مدیر عامل فیسبوک نیز هم‌اکنون در اجاره «دامداری پارادایز» است، اما او بلافاصله اعلام کرد که قصد اخراج کسی را از آن زمین‌ها ندارد.

آقای زاکربرگ و خانم چن در بیانیه‌ منتشره در پسیفیک بیزینس نیوز اعلام کردند: «بنگاه وایولی برای محافظت از منابع طبیعی و فرهنگی تلاش زیادی می‌کند و ما نیز مراقب میراث آن‌ها در این اراضی هستیم.»

«خود را به قرارداد اجاره فعلی «دامداری پارادایز» و گسترش اراضی کشاورزی موجود پایبند می‌دانیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان