قرنطینه سراسری؛ دورخیز ترکیه برای پذیرش بیست میلیون مسافر تابستانی

۱۳ میلیون نفر در ترکیه یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

مسجد  ایاطوفیه در قلب استانبول - Meruyert Gonullu / Pexels

دیروز ۹ اردیبهشت ساعت هفت به‌وقت محلی، ترکیه وارد یک قرنطینه سراسری شد که تا ۲۷ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

بر این اساس، اهالی کشور ترکیه دومین عید فطر را، که یکی از دو عید بزرگ رسمی در این کشور است، در قرنطینه خواهند گذراند.

درحالی‌که برخی از کشورها دو تا سه دوره قرنطینه سراسری داشته‌اند، این اولین قرنطینه عمومی در ترکیه از ابتدای همه‌گیری کروناست. البته تا پیش از این، در چند دوره، برای ماه ها اهالی این کشور آخر هفته‌ها را در خانه می ‌ماندند.

اولین موارد مرگ‌ومیر مربوط به بیماری کووید ۱۹ در ترکیه اواخر زمستان گذشته گزارش شد. در یکی از پیشتازانه‌ترین اقدامات، ترکیه خروج افراد بالای ۶۵ سال را از خانه ممنوع کرد و سپس این محدودیت شامل کودکان نیز شد. بر صورت داشتن ماسک نیز همه‌جا اجباری شد و برای متخلفان جریمه‌های سنگین (در حدود یک ماه حداقل حقوق قانون کار در ترکیه) در نظر گرفته شد.

تا آبان سال گذشته مدیریت نسبتاً موفق همه‌گیری و کنترل بیماری، باعث شد، در مقایسه با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اروپایی، آمار مبتلایان و درگذشتگان در ترکیه به نحو چشمگیری پایین باشد؛ اما در اواخر پاییز و آغاز بهار با دو خیز جدید تعداد مبتلایان جدید تا ۶۰٬۰۰۰ مورد در روز بالا رفت. تعداد مرگ روزانه بر اثر عوارض بیماری کووید ۱۹ نیز برای اولین بار از ۳۰۰ نفر در روز گذشت؛ و تعداد کل درگذشتگان به عدد ۳۹ هزار و ۷۳۷ نفر رسید.

افزایش تعداد مبتلایان باعث شد تا مقامات ترکیه قرنطینه سراسری را به مدت ۱۸ روز در تمام کشور اجرا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه برای پایین نگه‌داشتن آمار مبتلایان کرونا در کشور بهای سنگینی پرداخته است. برای کشوری که سال‌ها سرمایه‌گذاری‌های سنگین داخلی و خارجی آن بر روی صنعت جهانگردی بوده است، گذراندن دومین تابستان بدون گردشگر، همپای یک فاجعه ملی خواهد بود. هزاران هتل و میلیون‌ها شغل مربوط به صنعت گردشگری چشم‌انتظار باز شدن مرزهای اروپا هستند. پیش‌بینی‌شده است در تعطیلات تابستانی امسال که ممکن است تا نوامبر هم ادامه پیدا کند ۲۰ میلیون نفر برای گذراندن تعطیلات به ترکیه بروند. به گزارش دیلی صباح اگر ترک‌های ساکن خارج از کشور را هم در نظر بگیریم تعداد گردشگران در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت؛ اما رسیدن به این آمار چند شرط اساسی دارد.

بالا بردن تعداد افراد واکسینه شده و کاهش آمار مبتلایان جدید به زیر پنج هزار نفر دو شرطی است که مقامات ترک امیدوارند به آن دست یابند.

تا امروز ۱۳ میلیون نفر در ترکیه یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون نزدیک به نه میلیون نفر به‌طور کامل انجام‌شده است.

دولت ترکیه اعلام کرده گروه‌هایی را به مناطق مختلف فرستاده تا سالمندان را به تزریق واکسن ترغیب کند. اگر روند واکسیناسیون به همین روال ادامه پیدا کند تا آغاز فصل مسافرت‌های تابستانی بیش از نیمی از جمعیت ۸۲ میلیونی ترکیه واکسینه خواهند شد.

حدود ۴ میلیون پناهنده و پناه‌جو در ترکیه زندگی می‌کنند که با همراهی کمیساریای عالی پناهندگان، باید واکسینه شوند.

اجرای قرنطینه سراسری به این معنا نیست که مناطق دیدنی در ترکیه خالی خواهد ماند. بر اساس قوانین اعلام شده، گردشگران خارجی با همراه داشتن گذرنامه خود می‌توانند در دوران قرنطینه، آزادانه در شهرها تردد کنند. مشاغل محدودی نیز برای خدمات‌رسانی به آن‌ها دایر خواهد بود. همچنین اعلام شده است که برای سفر به ترکیه لازم نیست واکسن زده باشید. بلکه در دست داشتن آزمایش منفی کرونا Covid PCR کافی است.

ترکیه پروازهای دوطرفه بین انگلستان و بریتانیا را که از ژانویه محدودشده بود دوباره به حالت عادی برگرداند و در حال حاضر مسافران بریتانیایی باید ۱۰ روز ماندن در قرنطینه با ارائه آزمایش منفی دوم می‌توانند به کشت و گذار در کشور بپردازند.

ترکیه امیدوار است این آخرین باری باشد که از شهروندانش می‌خواهد در خانه بمانند. تابستان نزدیک است و تنها راه نجات اقتصاد ترکیه این است که دوباره در خیابان‌ها، مراکز خرید و سواحل این کشور، مانند گذشته، ای سوزن انداختن نباشد.