اعتراض‌های بی‌فایده، ادامه پروازها میان ایران و ترکیه به رغم اوج‌گیری کرونا

سفرهای داخلی با مبدا یا مقصد وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است

سفر به عراق ممنوع شده است، ولی سفر به ترکیه همچنان انجام می‌شود و تنها برپایی تورهای گردشگری به آن کشور ممنوع شده‌اند- AFP

شناسایی ۲۱هزار و ۶۳ بیمار جدید کووید-۱۹در کشور و جان باختن ۲۵۸ نفر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، نشان از شیب تند سرایت و مرگ ومیر بر اثر ابتلا به این بیماری دارد. 

سخنگوی وزارت بهداشت روز یکشنبه گفت سرعت افزایش ابتلا و بستری در هفته سوم از موج چهارم بیماری در کشور، نزدیک به ۴ برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم است. به گفته سیما لاری، در صورت تداوم این روند تند صعودی باید شاهد تجربه روزهایی به مراتب سخت‌تر از گذشته در مدیریت اپیدمی در کشور بود.  به دلیل وضعیت قرمز پایتخت، دانشگاه تهران پذیرش دانشجویان را متوقف کرده است و در نهایت پس از گذشت چهار روز از ابلاغ مصوبه ممنوعیت تور ترکیه، آژانس‌های مسافرتی از تبلیغ تور و فروش گشت ترکیه رسما منع شدند. با این حال، این مراکز فروش بلیت پرواز و سایر خدمات مسافرتی ترکیه را متوقف نکرده‌اند. سفرهای تجاری به ترکیه همچنان برقرار است. 

در روزهای گذشته که آمار مبتلایان و کشته شدگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا افزایش ناگهانی داشته است، نه تنها مردم (ز طریق شبکه‌های مجازی) که حتی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا هم در مورد اعمال نشدن محدودیت برای توقف پروازهای ترکیه اعتراض کرده‌اند. آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا پیش از تعطیلات نوروز دو رقمی بود و به گفته مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر تصمیم‌گیری‌های درستی در این خصوص اتخاذ شده بود و وزارت کشور جلو سفرهای ترکیه را می‌گرفت، تعداد جانباختگان سه رقمی نمی‌شد. 

سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، سخنگوی وزارت کشور از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال محدودیت در ترددهای مسافرتی با کشور ترکیه خبر داد و گفت که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لغو تورهای ترکیه را فوراً به تمام شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند. اما با وجود «قید فوریت» در آن دستورالعمل آئین‌نامه، آژانس‌های مسافرتی تا پایان روز هفدهم فروردین‌ماه، دستوری در این خصوص دریافت نکردند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، دفاتر خدمات مسافرتی حتی تا روز هجدهم فروردین ماه نیز دستوری در زمینه ممنوعیت تداوم فروش تورهای ترکیه دریافت نکردند.  

در حالی  که آمار مبتلایان به کرونا در ترکیه به عنوان کشور هم‌مرز ایران همچنان رو به افزایش بوده است، فروش خدمات سفر به ترکیه بدون ممانعت ادامه داشت. 

در نهایت، روز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بخشنامه‌ای صادر کرد که در آن ذکر شده بود: «با توجه به لغو نشدن پروازها در این مسیر (ترکیه) و نیاز مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در کشور مذکور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد، مجاز به فروش خدمات مورد نیاز ایشان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و فروش گشت و تور امتناع کنند.» 

یونس دقیق‌کیا، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، به ایسنا گفت که پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و تنها تورهای گردشگری لغو شده‌اند و بیشتر پروازهایی که در این مسیر انجام می‌شود، جنبه تجاری دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره استرداد هزینه‌ تورهای لغوشده و پیرو درخواست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران برای اعمال شرایط فوق‌العاده و «فورس‌ماژور» افزود: «هزینه بسته‌های سفر که آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌کنند به مسافران بازگردانده می‌شود و بسیاری از آن هتل‌ها هم گارانتی برای برگشت دارند و با توجه به محدودیت‌هایی که در خود ترکیه ایجاد شده ممکن است تورهای گردشگری مجوز خود را تمدید و یا مبالغ آن‌ را استرداد کنند.» 

سفر به ترکیه و عراق در روزهای گذشته با واکنش‌های بسیاری همراه بود. هرچند سفر به عراق ممنوع شده است، ولی سفر به ترکیه همچنان انجام می‌شود و تنها برپایی تورهای گردشگری به آن کشور ممنوع شده‌اند. 

از سویی، حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به عدم پذیرش دانشجو در آن دانشگاه به دلیل وضعیت قرمز شهر، گفته است که این شرایط در حالی است که تا هفته گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد دانشجویان به دانشگاه تهران برگشته بودند و حدود هزار نفر ساکن در خوابگاه‌ها داشتیم.  به گفته آقای حسینی، بحث رفت وآمدها و ورود به دانشگاه با چالش رو‌به‌رو شده است و معاونت دانشجویی دانشگاه قطعا بیانیه یا اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر خواهد کرد. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان در کشور قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند، و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

مسئولان وزرات بهداشت در روزهای گذشته بارها نسبت به بحرانی‌تر شدن وضعیت تهران هشدار داده‌اند و در حالی که اعضای ستاد مقابله با کرونا خواستار قرنطیه کامل تهران شده بوده‌اند، ولی روز یکشنبه اعلام اعلام شد که قرنطینه تهران همچنان «غیرممکن» است.