ترکیه مدعی تولید ۸۲ میلیون ماسک رایگان برای همه شهروندانش شد 

کووید-۱۹ دست‌کم ۷۲۵ را در ترکیه به کشتن داده است

مردی با ماسک بر صورتش در حال عبور از روی پل گالاتای استانبول - BULENT KILIC / AFP

ترکیه با راه‌اندازی برنامه‌ای بلندپروازانه، قصد دارد در تلاش برای مقابله با ویروس کرونا، ماسک‌های جراحی رایگان را برای کلیه جمعیت ۸۲ میلیونی خود فراهم آورد تا اقتصاد کشور مجال بهبود یابد. 

ترکیه در هفته جاری تارنمایی را تاسیس کرد که شهروندان و ساکنان قانونی این کشور می‌توانند برای دریافت هفتگی پنج ماسک‌ رایگان از طریق پست، در آن ثبت نام کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه اعلام کرد که قوانین جدید زدن ماسک در تمامی ادارات و فروشگاه‌ها را برای همه الزامی می‌کند. او سپس فروش ماسک را در اثنای طرح اتهاماتی در خصوص افزایش آن، ممنوع اعلام کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهای انتشار یافته در رسانه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که رانندگان اتوبوس‌ها به مسافرانی که وارد خودرو می‌شوند، ماسک رایگان می‌دهند. در موقعیتی فوق‌العاده‌، پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه در آنکارا برای بحث درباره قانون آزادی زندانیان بر اثر انتشار ویروس کرونا تشکیل جلسه داد، که طی آن کلیه قانونگذاران، روزنامه‌نگاران و کادر اداری، ماسک به صورت داشتند. 

آقای اردوغان شامگاه دوشنبه گفت:‌ «ذخیره ماسک کافی و برنامه‌های پیشگیرانه برای کلیه شهروندان‌مان تا پایان همه‌گیری، داریم. به عنوان دولت مصمم هستیم تا به همه شهروندانمان ماسک رایگان ارائه دهیم.» 

کووید-۱۹ دست‌کم ۷۲۵ را در ترکیه به کشتن داده است و آزمایش دست‌کم ۳۴ هزار نفر، نتیجه مثبت نشان داده‌ است. ترکیه از نظر شمار قربانیان بر اثر این بیماری در منطقه خاورمیانه، پس از ایران قرار دارد. 

شواهد قوی در شهرهای آسیایی مانند هنگ‌کنگ و سنگاپور نشان می‌دهد که ماسک جراحی سه‌لایه‌ای که شامل یک لایه غیرقابل‌نفوذ باشد، میزان ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داده است. اتریش به همه افرادی که به خرید می‌روند، دستور داده است ماسک بزنند و مراکش اخیرا زدن ماسک را در اماکن عمومی اجباری کرده است و ماسک را با نرخ یارانه‌دار در معرض فروش قرار داده است. 

ترکیه تمامی مدارس را تعطیل کرده است و به شهروندان بالای ۶۵ سال و زیر ۲۰ سال دستور داده است در خانه بمانند. اما آقای اردوغان وعده داده است که چرخ تولید و بسیاری از کسب‌وکارها، کارخانه‌جات و سامانه‌های ساختمانی به حرکت ادامه دهد. شماری از سیاستمداران اپوزیسیون خواستار تدابیر سختگیرانه‌تری برای قرنطینه شده‌اند. 

او روز دوشنبه گفت:‌ «هر کارخانه‌ای که می‌تواند کار کند، به کارش ادامه می‌دهد. کشاورزان ما زمین‌هاشان را ترک نخواهند کرد.»

ممنوعیت فروش ماسک، درآمد مضاعف داروخانه‌ها و کارگاه‌های تجهیزات پزشکی را که اخیرا در پاسخ به تقاضای بالای ماسک در جهان ، قیمت‌هاشان را افزایش داده‌اند، از میان برمی‌دارد. ترکیه یکی از تولیدکنندگان عمده تجهیزات پزشکی و بهداشتی مراقبت شخصی در جهان به شمار می‌رود. 

آقای اردوغان همچنین اعلام کرد، دو بیمارستان هزار تختخوابی برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استانبول که بیشترین آسیب را از ویروس دیده است، ساخته می‌شود. 

چهره‌های اپوزیسیون ترکیه می‌گویند که اعتبار ایده توزیع ماسک رایگان و احداث بیمارستان متعلق به آنان است، اما اقدام دولت برای پذیرش این ایده‌ها را ستایش کرده‌اند. جانان کفتانجی‌اوغلو، رئیس شعبه استانبول حزب جمهوریت خلق، در توییتر نوشت که ۱۳ الی ۱۴ هزار پرسنل اداره پست کشور، برای توزیع ماسک‌ها بین همه مردم کفایت نخواهد کرد.

© The Independent