واکسن تزریقی به شهروندان چینی در ایران، مال کیست؟

در پی اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی، مقامات وزارت بهداشت می‌گویند واکسن‌ها از سهمیه مردم ایران نیست

به دنبال جنجال بالاگرفته بر سر اولویت دادن به شهروندان چینی مقیم ایران برای واکسیناسیون، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت گفت:« ما بحث تزریق واکسن برای اتباع خارجی را در دستور کار نداریم.»

او در باره فیلم‌های منتشر شده از واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستان نیکان تهران گفت:« این واکسن‌ها برای کشور ما نیست و در سامانه ما هم ثبت نمی‌شود.»

میزان حضور و آزادی عمل شهروندان چینی در ایران، به‌ویژه پس از اعطای امتیازات ویژه به آنان در خلیج فارس، دریای عمان و استان کرمان، به‌ویژه از هنگام امضای قرارداد ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین و عدم انتشار جزییات این قرارداد، حساسیت‌ها نسبت به چین در افکار عمومی در ایران افزایش پیدا کرده است.

رئیسی با رد اعطای امتیاز ویژه به شهروندان چینی، افزود:« سفارتخانه‌ها برای کارمندان خودشان، چون تزریق واکسن باید زیر نظر پزشک انجام شود، با یک مرکزدرمانی هماهنگ می‌کنند و واکسن دریافت می‌کنند.»

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت هم در همین باره گفته است: «صف تزریق واکسن در بیمارستان نیکان ربطی به واکسیناسیون عمومی کشور ندارد. کشور چین همزمان با ارسال محموله واکسن به ایران، تعدادی واکسن نیز برای اتباع خودش در داخل ایران ارسال کرد که این واکسن‌ها با هماهنگی سفارت چین به بیمارستان نیکان تحویل و واکسیناسیون چینی‌ها در این بیمارستان انجام شد.»

با این حال، براساس دیدگاه‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، به‌نظر می‌رسد که دست کم بخشی از افکار عمومی این توضیح را نمی‌پذیرند.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، تا کنون ۷۴۴ هزار و ۹۱۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۹۳ هزار و ۸۴۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۳۸ هزار و ۷۵۴ دوز رسیده است.

ایران در قعر جدول کشورهایی قرار دارد که واکسیناسیون همگانی برای مقابله با کرونا را آغاز کرده‌اند. با آنکه گفته شده که واکسیناسیون همگانی تا آذرماه انجام خواهد گرفت، اما هنوز برنامه زمانی این اقدام اعلام نشده است و پرسش‌هایی جدی در باره شیوه اولویت‌بندی و رایگان بودن واکسن‌ها وجود دارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ورود واکسن‌های تولید بریتانیا و آمریکا به ایران را ممنوع اعلام کرده است.

علیرضا رئیسی نیز امروز در باره واکسیناسیون گفت:« بی‌عدالتی که در دنیا در رابطه با واکسن وجود دارد، موضوعی جدی است؛ به طوری که اکنون پنج کشور بیشترین میزان واکسن دنیا را تزریق کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «وضعیت کشور را می‌دانید. با توجه به همه‌گیری و جهش‌های متعدد ویروس، دیگر از الان به بعد تقریبا در اکثر نقاط دنیا ویروس ووهان کمتری وجود دارد و ویروس‌های جهش‌یافته جایگزین قبلی‌ها شده‌اند.»

ابهام در مورد وضعیت واکسیناسیون و نیز واریانت‌های شایع کرونا در ایران در حالی ادامه دارد که وضعیت کشور از نظر میزان ابتلا و مرگ و میر همچنان بحرانی است.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳۴ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.