تنها نیم میلیون نفر، دوز اول یا دوم واکسن را در ایران دریافت کرده‌اند

روند واکسیناسیون کرونا در ایران به کندی پیش می‌رود

واکسیناسیون در ایران به کندی پیش می‌رود و اولویت‌بندی تزریق آن نیز مبهم است- عکس از ایرنا

براساس آمار رسمی منتشر شده، از مجموع حدود یک و نیم میلیون دوز واکسن کرونایی که وارد ایران شده است، تا روز چهارشنبه، ۲۵ فروردین، کمتر از ۵۰۰ هزار نفر این واکسن را دریافت کرده‌اند.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد تا کنون ۳۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۰۰ هزار و ۶۹۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۶۲ هزار و ۶۴۲ دوز رسیده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز روز چهارشنبه گفت گفت:«با محموله ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا که به تازگی از کوواکس به دست ما رسیده است، خوشبختانه پیش‌بینی این است که با روند واکسیناسیونی که داریم، بتوانیم تقریبا فاز اول واکسیناسیون را تا نیمه اردیبهشت تمام کنیم.»

پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ورود واکسن‌های ساخت انگلیس و آمریکا به ایران را ممنوع اعلام کرد، گفته شد که ایران، واکسن‌هایی را از روسیه، چین و هند وارد خواهد کرد.

با این همه و با توجه به مشکلاتی که کشورهای تولیدکننده واکسن برای صادرات آن به دیگر کشورها دارند، ایران هنوز واکسن کافی در اختیار ندارد و از این نظر، در قعر جدول کشورهایی است که واکسیناسیون برای مقابله با کرونا را آغاز کرده‌اند.

علیرضا رئیسی گفته که حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن اهدا شده از سوی چین به زودی به ایران خواهد رسید.

به گفته او از ۵۰۰ هزار دوز خریداری شده از هند نیز، ۱۲۵ هزار دوز به ایران رسیده است.

ایران همچنین حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن اسپوتینک از روسیه وارد کرده است.

روند کند واکسیناسیون و نیز ابهام در شیوه اولویت‌بندی در توزیع این واکسن در حالی است که با تشدید موج چهارم کرونا در کشور، بر میزان مبتلایان به ویروس کرونا و جان‌باختگان در اثر ابتلا به این ویروس رو به افزایش است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت در شبانه روز گذشته بیش از ۲۵هزار مورد جدید  ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۳۰۴ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند.

به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۴۳ هزار و ۷۹۴ نفر  و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۳۵۹ نفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان، قرمز و ۹۹ شهرستان، نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.