جمعیت آمریکا؛ تغییر تعداد نمایندگان ایالت‌ها به نسبت سرشماری جدید

ایالات متحده از سال ۱۷۹۰ هر ۱۰ سال یک‌بار جمعیت خود را سرشماری کرده است تا تعداد نمایندگان آنها در مجلس نمایندگان را نسبت به تعداد شهروندان هر ایالت تعیین کند

جمعیت ایالات متحده ۳۳۱ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۲۸۱ نفر است که حاکی از افزایش جمعیتی بیش از ۲۳۰ میلیون نفر نسبت به یک قرن گذشته است - Sergio Flores/AFP

با انتشار نتایج سرشماری دولت فدرال که هر ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شود، مشخص شد نقشه سیاسی در حال تغییر این کشور به افزودن شهروندان به جمعیت جنوب و غرب آمریکا منجر شده است و هزینه این مهاجرت را ایالات میانی و ساحل شرقی کشور پرداخت کرده‌اند.

ایالات متحده از سال ۱۷۹۰ هر ۱۰ سال یک‌بار جمعیت خود را سرشماری کرده است تا تعداد نمایندگان آنها در مجلس نمایندگان را نسبت به تعداد شهروندان هر ایالت تعیین کند.

بعد از به تعویق افتادن و شکایات حقوقی دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰، نتایج اولین سرشماری قرن که طی شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا انجام شد، انتشار یافت و منجر به کلید خوردن روند بحث‌برانگیز تقسیم مجدد حوزه‌های انتخاباتی شد که ممکن است باعث تغییر تعادل قدرت در مجلس نمایندگان شود.

آمار سرشماری برای توزیع ۴۳۵ کرسی در مجلس نمایندگان استفاده می‌شود و در این روند بسته به جمعیت، برخی ایالات کرسی‌هایی بیشتر به دست آورده و برخی دیگر کرسی‌های خود را از دست می‌دهند. (هر ایالت دو سناتور در مجلس سنا دارد.)

تقسیم کرسی‌های مجلس بر اساس جمعیت، شامل شهروندان هر ایالت و همچنین کارمندان نظامی و دولتی خارج از کشور و خانواده‌های آنان می‌شود که در ایالت محل زندگی یا تولد خود هستند. این سهمیه شامل ساکنان شهر واشینگتن و پورتو ریکو نمی‌شود.

اطلاعاتی که برای تقسیم مجدد حوزه‌های انتخاباتی استفاده می‌شود شامل تغییر مرز حوزه‌های انتخاباتی برای هر یک از اعضای مجلس نمایندگان است و تا ۱۶ اوت که مصادف است با تلاش‌های انتخاباتی سیاستمداران برای انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ با ایالات به اشتراک گذاشته خواهد شد.

به گزارش اداره سرشماری ایالات متحده میزان کل جمعیت ایالات متحده ۳۳۱ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۲۸۱ نفر است که این عدد حاکی از افزایش ۲.۷ میلیونی جمعیت، یا ۷.۴ درصد از آمار سال ۲۰۱۰ است.

اما همچنین دومین نرخ پایین رشد جمعیت در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود که کمی بالاتر از این نرخ در دهه میان ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ که دهه بعد از رکود بزرگ بوده، است.

حدود ۶۳ درصد از شهروندان کشور اکنون در ایالات جنوبی و غربی کشور زندگی می‌کنند که حاکی از تغییر نقشه جمعیت از شمال شرقی و مرکز کشور به ایالات جنوبی و ساحل غربی است.

این آمار همچنین حاکی از افزایش جمعیتی بیش از ۲۳۰ میلیون نفر نسبت به یک قرن گذشته است و این در حالی است که تعداد نمایندگان آنان در مجالس سنا و نمایندگان ثابت مانده است.

چند کرسی در مجلس نمایندگان وجود دارد؟

آن‌طور که در قانون اساسی مدون شده، ۴۳۵ کرسی در این مجلس قرار دارد. تعداد نمایندگان هر ایالت از طریق روند تقسیم کرسی‌های مجلس بر اساس جمعیت تعیین می‌شود. هر ایالت دو نفر برای مجلس سنا انتخاب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چه ایالاتی کرسی‌هایی جدید در مجلس نمایندگان خواهند داشت؟

تگزاس در سال ۲۰۲۲ دو کرسی در مجلس نمایندگان خواهد گرفت، چرا که جمعیت این ایالت طی دهه گذشته با حدود ۴ میلیون نفر افزایش به ۲۹ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۰۵ نفر رسیده است.

کلرادو، فلوریدا، مونتانا، کارولینای شمالی و اورگن هر کدام یک کرسی اضافی خواهند گرفت.

کدام ایالات کرسی‌های خود را از دست خواهند داد؟

به‌رغم افزایش ۲.۲ میلیونی جمعیت ایالت کالیفرنیا در دهه گذشته، این ایالت یک کرسی خود در مجلس نمایندگان را از دست خواهد داد.

ایالات مرکزی ایلینویی، میشیگان، اوهایو و پنسیلوانیا نیز یک کرسی خود را از دست خواهند داد.

مقام‌های سرشماری اعلام کردند نیویورک هم یک کرسی خود را از دست خواهد داد، هر چند که تنها ۸۹ نفر کمتر از تعداد مورد نیاز برای حفظ این کرسی بود. جمعیت این ایالت بیش از ۱۹ میلیون نفر است.

ایالت ویرجینیای غربی که شاهد بیشترین کاهش جمعیت طی دهه گذشته، یعنی کاهشی ۳.۲ درصدی از سال ۲۰۱۰، بود نیز یک کرسی خود را از دست خواهد داد.

پرجمعیت‌ترین ایالات

بیش از ۳۹.۵ میلیون نفر در کالیفرنیا زندگی می‌کنند. این ایالت در فهرست ایالات با بیشترین افزایش جمعیت بعد از تگزاس با ۴ میلیون شهروند جدید و فلوریدا با ۲.۷ میلیون نفر، با ۲.۲ میلیون نفر افزایش نسبت به سال ۲۰۱۰ در ردیف سوم قرار گرفت.

در همین حال ایالت یوتا شاهد افزایش ۱۸.۴ درصدی جمعیت خود بود که طی دهه گذشته به ۳.۲ میلیون نفر رسید.

کم‌جمعیت‌ترین ایالات

حدود ۵۵۷ هزار نفر در ایالت وایومینگ زندگی می‌کنند.

این ایالت و جمعیت کم آن به همراه قدرتی که با اکثریتی سفیدپوست در مجلس نمایندگان دارد مرتب با وضعیت متفاوت شهر واشینگتن دی‌سی مقایسه می‌شود که جمعیتی بیش از ۶۸۹ هزار نفر دارد و ۴۹ درصد آنها سیاه‌پوست هستند و این در حالی است که هیچ سناتور یا نماینده‌ای که حق رای داشته باشد در مجلس ندارد. در همین راستا حامیان ایالت شدن این شهر و نمایندگان مجلس در حال بحث و مناظره هستند که اگر بتوانند آن را به ۵۱مین ایالت کشور تبدیل کنند.

بیشترین خسارت

با ویرانی طوفان ماریا در سال ۲۰۱۷ و واکنش ضعیف دولت فدرال به این فاجعه و امدادهای بعد از آن، پورتو ریکو، که ایالت نیست، شاهد کاهش ۱۲ درصدی جمعیت خود در دهه گذشته بوده است و جمعیت آن از ۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ به ۳.۲ میلیون نفر رسیده است.

© The Independent

بیشتر از جهان