کندی مذاکرات وین به‌علت «برخی اختلافات جدی» 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید بحثی درباره حضور وزرای خارجه در مذاکرات وین مطرح نیست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به ادامه روند مذاکرات در کمیسیون مشترک برجام، گفت که علت پیشرفت کند گفت‌وگو‌ها در وین، وجود «برخی اختلافات جدی» است. 

هفته گذشته پس از پایان دور دوم مذاکرات در کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای در وین، یک مقام ارشد آمریکایی نیز از وجود اختلاف جدی درمورد چگونگی بازگشت ایران و آمریکا به تعهدهای برجامی خبر داده بود.

خطیب‌زاده روز دوشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری هفتگی خود که به‌صورت مجازی برگزار شد، از سفر دوباره هیئت ایرانی در همان روز به وین برای دور جدید مذاکرات خبر داد و اعلام کرد: «گفت‌وگوها در حال انجام است، ولی با سرعت هم انجام نمی‌شود؛ چراکه برخی اختلافات جدی وجود دارد.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، هرچند که در گفت‌وگوهای وین «بخشی از مسائل پیش رفته، اما آنچه مانده، بی‌اهمیت نیست». او افزود: «ما درباره هیچ چیز توافق نمی‌کنیم، مگر این‌که درباره همه چیز توافق کرده باشیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر مشاهده کنیم مسیر رفع تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو است، گفت‌وگوهای وین را ادامه نمی‌خواهیم داد.»

گفت‌وگوهای وین تاکنون در سطح هیئت‌هایی به ریاست معاونان وزرای خارجه کشورهای حاضر در کمیسیون مشترک برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و ایران) انجام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درمورد احتمال حضور وزرای خارجه در این مذاکرات، گفت: «هیچ بحثی درباره حضور وزرا مطرح نیست.»

او همچنین در پاسخ به سؤالی درباره لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا برای رفع تحریم‌ها، ضمن رد این موضوع، گفت که تعهدهای آمریکا در برجام روشن است و کمیسیون مشترک هم می‌تواند این تعهدها را به آمریکایی‌ها یادآوری کند. او افزود: «آمریکا برای خروج از برجام با ما مذاکره نکرد که بخواهیم برای برگشت آن‌ها گفت‌وگو کنیم.»