ادامه اختلاف‌های «جدی» ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برجام تحریم ایران برای مسائل دیگر چون رفتار و نفوذ مخرب را منع نمی‌کند

ند پرایس گفت گفت که نشانه‌هایی از پیشرفت در این گفت‌وگوها دیده شده است، اما نباید آن‌ را بزرگ جلوه داد-NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، هرچند که در آخرین گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده آمریکا در وین پیشرفت‌هایی به‌دست آمده است، اما هنوز درمورد چگونگی بازگشت به تعهدهای برجامی، اختلاف‌های «جدی» میان دو کشور وجود دارد. همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت که نشانه‌های از پیشرفت وجود دارد، اما نباید آن را بزرگ جلوه داد. 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه، اول اردیبهشت ماه، در یک گفت‌وگوی تلفنی به شرط ذکر نشدن نامش به خبرنگاران گفته است: «دو طرف به آغاز مذاکرات نزدیک‌ترند تا به پایان آن.»

او افزود که به احتمال زیاد مذاکرات باید در چند دور دیگر ادامه پیدا کند، چون گفت‌وگوها به نتیجه‌گیری نزدیک نشده و هنوز نتیجه نامشخص است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی گفت: «هنوز اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد که که در برخی موارد، بسیار مهم‌اند. مقداری پیشرفت کرده‌ایم، اما به پایان این مذاکرات نزدیک نیستیم و نتیجه هنوز نامشخص است.»      

به گفته او، اختلاف‌های اصلی در مورد این‌ است که آمریکا چه تحریم‌هایی را باید لغو کند و ایران چه گام‌هایی را باید برای ازسرگیری تعهدهای خود بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز چهارشنبه خود درمورد مذاکرات با ایران گفت که نشانه‌هایی از پیشرفت در این گفت‌وگوها دیده شده است، اما نباید آن‌ را بزرگ جلوه داد. او بار دیگر تأکید کرد که در این روند، راهی طولانی‌تر از آن‌چه پشت سر گذاشته شده است، پیش رو قرار دارد و به‌طور قطعی هنوز با هرگونه نتیجه عینی فاصله داریم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ند پرایس گفت که آمریکا برای رفع تحریم‌ها، از میان تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران در حوزه‌های مختلف، بر «تحریم‌های ناسازگار با برجام» متمرکز است. او افزود که البته آمریکا اختلاف نظرها و نگرانی‌ها عمیقی در مورد رفتار جمهوری اسلامی ایران دارد و «تهران نباید دچار این توهم شود که ما از تلاش خود برای پاسخگو کردن ایران در زمینه نقض حقوق بشر، برنامه موشک‌های بالیستیک، حمایتش از تروریسم و حمایتش از نیروهای نیابتی در منطقه دست می‌کشیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تحریم‌ها را «ابزاری کلیدی» برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف دانست و  افزود: «در برجام چیزی وجود ندارد مبنی‌بر این‌‌که آمریکا یا هر کشور دیگر دنیا نمی‌تواند برای پاسخگو کردن ایران در زمینه‌های دیگری چون رفتار و نفوذ مخربش، آن را تحریم کند.»پیش‌ از این کشورهای اروپایی حاضر در برجام نیز از پیشرفت در دو دور گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا خبر دادند، اما آن‌ها نیز به وجود موانعی عمده در مذاکرات اشاره کرده بودند.

دور دوم مذاکرات در کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای در روزهای گذشته پایان یافت و هیئت‌های مذاکره‌کننده در وین برای مشورت با دولت‌های خود به کشورشان بازگشتند. در این مذاکرات نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین حضور داشتند. هیئت آمریکایی نیز به سرپرستی رابرت مالی در وین حاضر بود و به‌طور غیرمستقیم و به‌ واسطه دیگر کشورهای حاضر در برجام با ایران مذاکره می‌کرد. دور بعدی گفت‌وگوها احتمالا هفته آینده برگزار خواهد شد.