چگونه مسابقه بزکشی جان اسب قهرمان را گرفت

این اسب که به «ستاره وخش» معروف بود با خوراندن زهر کشته شد

رقابت‌های ناسالم در میان تیم‌های «چاپ‌اندازی» یا «بزکشی» در افغانستان، باعث شد که یکی از اسب‌ها نایاب و پُردستاورد این کشور به نام «ستاره وخش» را زهر دهند از بین ببرند.  

ستاره وخش، نام یکی از اسب‌های زیبا، نیرومند، و نایاب افغانستان بود که در میدان مسابقه با انجام حرکت‌های جالب و دیدنی تلاش می‌کرد خود را به هدف (بز)، نزدیک کند و آن را به دایره حلال برساند و همواره در این کار موفق بود و دستاوردهای زیادی داشت.

زیبایی‌، قهرمانی‌ها و تک‌مبارزات «ستاره وخش» افغانستان در میدان بزکشی، حریفانش را آرام نگذاشت و آنان را حسودتر کرد تا به او زهر بخورانند و جانش را بگیرند.

ستاره وخش سه سال داشت که صاحبش او را از کشور روسیه به افغانستان آورد. او سپس در میان دوست‌داران مسابقات بزکشی و چاپ‌اندازان افغان علاقه‌مندان خاص خود را یافت و بارها با پیشنهاد پول‌های کلان کوشیدند تا او را به دست آورند، اما صاحبش هیچ‌گاه به فروش‌ او  راضی نشد تا بالاخره جانش را گرفتند.

حاجی دین محمد و پسرش زبیر، ساکنان روستای «وخشی کشم» بدخشان، صاحبان این اسب بودند و به همین دلیل هم نام اسب‌شان را ستاره وخش گذاشته بودند. آنان دلیل مرگ ستاره وخش را رقابت‌های ناسالم در میان تیم‌های بزکشی در افغانستان می‌دانند و  مدعی‌اند که رقیبان به ستاره وخش زهر داده‌اند تا از بین برود.  

زبیر در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، در مورد مرگ ستاره و خش گفت: «نیمه شب بود که اسب مریض شد و ما فورا موضوع را با پزشکان معالج او در میان گذاشتیم و وضعیتش را به آنان توضیح دادیم. نظر آنان این بود که اسب را زهری خورانده‌اند تا از بین برود، و از بین هم رفت. برای کسب اطمینان، اسب را کالبدشکافی کردیم تا روشن شود که چه باعث مرگ او شده است. معده و سایر اعضای داخلی بدنش سالم بود، اما نصف جگرش کاملا صدمه دیده بود. همین امر نشان می‌دهد که بهه او زهر خورانده شده است.»

آقای زبیر در پاسخ به این پرسش که چرا به این اسب زهر داده‌اند، گفت: «متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که رقابت‌های ناسالم خیلی زیاد است. گذشته از آن که این اسب بسیار زیبا، زیرک، قوی و مبارز بود، در میدان بزکشی از هیچ چیزی ترس نداشت و به‌مجرد آن که گوساله را می‌گرفت، بدون هیچ ترسی از مردم، اسب‌های چاپ‌اندازان دیگر و هیاهوی شرکت‌کنندگان، خود را به دایره حلال می‌رساند و پس از آن، حرکت‌های زیبا و دیدنی از خود نشان می‌داد که علاقه‌مندان زیادی داشت. بدون شک مرگ وی من، پدرم، و علاقه‌مندانش را ناراحت کرده است، اما خوشحالیم که توله کبودی از وی گرفتیم که در نزد ما هست تا بزرگ شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زبیر در مورد سال و ارزش مالی ستاره وخش و این که در مسابقات چند بار توانسته بز را به دایره حلال برساند، گفت: «اسب سه سال سن داشت که از روسیه آوردیم و زمانی که مُرد، هشت ساله بود. بز را بیش از حساب به میدان حلال رسانیده بود و در مورد قیمتش هم باید بگویم که تا حدود هشتاد هزار دلار به ما پیشنهاد شد نپذیرفتیم، چون بی‌حد دوستش داشتیم.»

خبر مرگ «ستاره وخش» یا «دیوانه میدان‌های بزکشی» در میان کاربران افغان در صفحات اجتماعی با واکنش‌های تندی روبه‌رو شده است. کاربران با انتشار تصویری از آن اسب ورزشی به کسانی‌که او را زهر داده‌اند لعنت می‌فرستند و تاکید دارند که وضعیت به جایی رسیده است که در رقابت‌ها حتی با حیوان هم دشمنی نشان می‌دهند. 

سید طاهر روحانی، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، نوشته است: «بعضی انسان‌های شیطان‌صفت، چنان ظالم و نامهربانند که به خاطر رقابت‌های ناسالم حتی بر حیوانات هم ترحم ندارند.»

شاه انوری، کاربری دیگر، نوشته است: «در سرزمین اعجوبه‌ها به‌سر می‌بریم حتی درخشش یک حیوان را تحمل ندارند، چه برسد به انسان. شکفتن، سبز شدن و پیروز شدن در این سرزمین، یعنی آماده شدن برای مرگ.»

ویدا، کاربر دیگر افغان، نوشته است: «رقابت ناسالم نتیجه سالم در پی ندارد. با تاسف که ستاره وحش نیز از گزند حسادت حسودان در امان نماند و به او زهر دادند.»

بزکشی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های افغانستان به شمار می‌رود که جهان آن را به عنوان یکی از نمودهای فرهنگی مردم این کشور می‌شناسد. این بازی در میان بیشتر اقوام افغانستان رواج دارد، اما در شمال کشور علاقه‌مندان ویژه‌ای دارد تا جایی که به عنوان ورزش سنتی مردم این منطقه به شمار می‌رود.

قابل یادآوری است که بزکشی در زمان طالبان در افغانستان متوقف شده بود زیرا طالبان این بازی را غیر اخلاقی می‌دانستند، اما پس از فروپاشی حکومت طالبان برگزاری این بازی دوباره آغاز شد و در حال حاضر در بیش از ۲۸ استان افغانستان تیم‌های منتخب بزکشی وجود دارد و هر ساله بازی بزکشی در یکی از استان‌های این کشور برگزار می‌شود.

بیشتر از ورزش