آغاز مرحله اجرایی «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی» در سال ۲۰۲۱

در اوایل امسال از طرح بزرگ «استراتژی ریاض» رونمایی شد که هدفش تبدیل پایتخت عربستان سعودی به یکی از ده شهر بزرگ اقتصادی جهان است

پنج سال پیش شاهزاده محمد بن‌سلمان جزئیات برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی» را اعلام کرد- FAYEZ NURELDINE / AFP

هم‌زمان با پنجمین سالگرد ارائه جزئیات «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی»، روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی، با بررسی پیشرفت پروژه‌های مربوط به این برنامه توسعه، ۲۰۲۱ را سال آغاز مرحله اجرایی این پروژه‌ها دانست. 

جزئیات برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی» را شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی،  در ۲۵ آوریل سال ۲۰۱۶ اعلام کرد. 

بنابر گزارش شرق‌الاوسط، پروژه‌های «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی»، که ارکان اصلی توسعه این کشور محسوب می‌شوند، پس از به‌پایان رسیدن مرحله برنامه‌ریزی و تدوین دقیق راهبردها، در سال جاری به مرحله اجرا درمی‌آیند. انتظار می‌رود که این پروژه‌ها از نظر پایداری، کیفیت اجرا، سازگاری با محیط زیست و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، به الگوهایی در سطح بین‌المللی تبدیل شوند. 

البته تاکنون گام‌هایی در زمینه پروژه‌های بزرگ «خط» (لاین)، «دریای سرخ»، «العلا»، «السودا» و «انرژی جایگزین» با حمایت ولیعهد عربستان سعودی برداشته شده است. 

همچنین در آغاز سال جاری میلادی، از طرح بزرگ راهبردی با عنوان «استراتژی ریاض» رونمایی شده که هدف آن، تبدیل شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، به یکی از ده شهر بزرگ اقتصادی جهان است. براساس این طرح که جزئیات آن به گفته محمد بن‌سلمان به‌زودی اعلام می‌شود، ریاض تا سال ۲۰۳۰ میلادی به یکی از شهرهای مهم صنعتی و اقتصادی جهان با جمعیت بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر تبدیل می‌شود.    

به گفته مهندس فهد الرشیدی، مدیر اجرایی هیئت پادشاهی شهر ریاض، حجم سرمایه‌گذاری‌ها در شهر ریاض، شامل سرمایه‌گذاری‌های دولت به نمایندگی از هیئت پادشاهی را بالغ‌بر ۲۲۰میلیارد دلار بوده است و  «استراتژی ریاض» شامل نزدیک به یک‌صد طرح و پروژه خواهد بود. 

هم‌زمان با اعلام استراتژی ریاض، تصمیم دولت مبنی‌بر جلوگیری از انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی بدون مرکز اصلی منطقه‌ای در عربستان سعودی اعلام شد که این موضوع به رقابت ۲۴ شرکت بین‌المللی برای امضای توافق‌نامه‌های به‌منظور ایجاد دفاتر بزرگ منطقه‌ای در پایتخت عربستان سعودی منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده محمد بن‌سلمان، رئیس هیئت‌مدیره شهر هوشمند «نئوم» (Neom) در دهم ژانویه سال جاری، از راه‌اندازی پروژه «خط» (لاین) در منطقه نئوم عربستان سعودی خبر داد و گفت: «پروژه لاین یک انقلاب متمدنانه برای انسان است که انسان را در اولویت قرار می‌دهد». پروژه «خط» نخستین مرحله ساخت این شهر هوشمند سازگار با محیط زیست، بدون خودرو و عاری از انتشار دی‌اکسید کربن است و هوش مصنوعی نقش اساسی را در آن بازی می‌کند.

براساس اطلاعات رسمی، این شهر، ۱۷۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و ۹۵درصد انرژی مصرفی آن تجدیدپذیر خواهد بود. بنابر آن‌چه اعلام شده است، این پروژه ۳۸۰هزار شغل ایجاد خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که بتواند از این طریق، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۸۰ میلیارد ریال (۴۸ میلیارد دلار) به تولید ناخالص داخلی پادشاهی عربستان بیفزاید.

در دهم فوریه، شاهزاده محمد بن‌سلمان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت توسعه دریای سرخ، از آغاز پروژه «شکوفه مرجان» (coral bloom) در شریره، جزیره اصلی مربوط به این پروژه خبر داد. پروژه «دریای سرخ» با طراحی شرکت بریتانیایی «فاستر و شرکا» (Foster and Partners) و الهام از محیط طبیعی و بکر مجمع‌الجزایر عربستان سعودی در دریای سرخ با بیش از ۹۰ جزیره طبیعی و با هدف توسعه گردشگری در دست انجام است.

در جزیره شریره شامل ۱۱ استراحتگاه و هتل ساخته خواهد شد که تعدادی از آن‌ها از معروف‌ترین نشان‌های تجاری در حوزه هتلداری خواهند بود و پس از پایان پروژه در سال ۲۰۳۰، سالانه یک‌میلیون بازدیدکننده برای آن پیش‌بینی شده است. ساخت‌وساز یک فرودگاه بین‌المللی جدید نیز در آن‌جا آغاز شده است که با مرحله نخست پروژه در سال ۲۰۲۲آینده تکمیل می‌شود. براساس آخرین اطلاعات، پروژه «دریای سرخ» پذیرایی از گردشگران را در اوایل سال ۲۰۲۲ با افتتاح فرودگاه بین‌المللی و اولین هتل‌ها آغاز خواهد کرد. 

ولیعهد عربستان سعودی در ماه مارس نیز برنامه‌ای را برای تقویت مشارکت بین دولت و بخش‌های خصوصی ارائه داد که هدف آن، تسریع دستیابی به اهداف راهبردی اقتصادی در کشور و رفاه و توسعه پایدار بود. او اعلام کرد که براساس اسن برنامه، بخش خصوصی عربستان سعودی تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۱.۳ تریلیون دلار (پنج تریلیون ریال سعودی) برای تنوع‌بخشی به منابع اقتصادی این کشور، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بیشتر از جهان