برنامه عربستان برای جذب ٥٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

امارات متحده عربی بر روی زیرساخت‌های ایالات متحده سرمایه‌گذاری می‌کند

صندوق سرمایه گذاری PIF آرزو دارد که به بزرگ‌ترین صندوق ثروتمند جهان تبدیل شود - Fayez Nureldine / AFP

بر اساس برنامه شاهزاده بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این کشور قصد دارد طی یک دهه آینده ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند. او همچنین روز ۳۱ مارس از برنامه سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در پروژه‌های داخلی طی دهه آینده خبر داد.

به نوشته اکونومیست، شش سال پیش تقریباً هیچ‌کس در خارج از عربستان سعودی چیزی در مورد صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) نشنیده بود؛ نهادی که به‌عنوان نماینده دولت، سهام‌دار در شرکت‌های خارجی است و کارکنانش از یک سوپرمارکت معمولی نیز کمتر است. امروز این صندوق آرزو دارد که به بزرگ‌ترین صندوق ثروتمند جهان تبدیل شود. سال گذشته میلیاردها دلار صرف سرمایه‌گذاری‌های خارجی، خرید سهام در شرکت‌های نفتی غربی و خطوط سفر دریایی و حتی پیشنهاد خرید نیوکاسل یونایتد، یک باشگاه فوتبال انگلیس شد. این صندوق در خود عربستان نیز در حال ساخت استراحتگاه‌ها، یک منطقه ویژه اقتصادی و یک شهر آینده‌نگرانه در کنار دریای سرخ است.

اما شاهزاده بن سلمان معتقد است که این صندوق به‌اندازه کافی سریع حرکت نمی‌کند. او می‌خواهد این صندوق طی دهه آینده دوبرابر میزان فعلی، یعنی چیزی در حدود ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

در همین راستا و برای جمع‌آوری سرمایه بیشتر، شاهزاده محمد بن سلمان در ژانویه گفت که دولت می‌تواند سهام بیشتری از سهام آرامکو را بفروشد و پول آن را به صندوق سرمایه‌گذاری PIF منتقل کند. علی‌رغم شیوع کرونا، ترازنامه آرامکو روزهای بهتری را تجربه کرده است. درآمد خالص سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بود. از سوی دیگر عربستان قصد دارد به پشتوانه فروش نفت خود، از منابع خارجی وام بگیرد تا برنامه خود برای سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ولیعهد سعودی، «مجموع سرمایه‌گذاری که تا ۲۰۳۰ به اقتصاد ملی تزریق خواهد شد ۱۲ هزار میلیارد ریال (سعودی) خواهد بود، که غیر از بودجه ۱۰ هزار میلیاردی دولت در ده سال آینده است.»

ولیعهد عربستان سعودی پنج سال پیش یک طرح بلندپروازانه را با عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای اصلاح نظام اقتصادی این کشور ثروتمند خاورمیانه، که تاکنون بر فروش نفت متکی بوده، ارائه کرد.

به جز عربستان سعودی، امارات متحده عربی نیز برنامه مدونی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد. این کشور فقط یک میلیون شهروند دارد و بیشتر تولید ناخالص داخلی و درآمد دولت از چیزهای دیگری غیر از نفت حاصل می‌شود. امارات قصد دارد باتوجه‌ به طرح جو بایدن برای صرف ۲ تریلیون دلار در زیرساخت‌های ایالات متحده، بخشی از سرمایه خود را به آمریکا منتقل کند تا در ساخت این پروژه‌ها سود بیشتری کسب کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، برای تأمین آینده پس از نفت در نظر گرفته شده‌اند. آنها باید ضمن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پر ریسک برای ایجاد تنوع اقتصادی در داخل کشور نیز، عمل کنند . بااین‌حال کاهش قیمت نفت باعث شده تا هدف‌گذاری این کشور با سؤال مواجه شود.

بیشتر از اقتصاد