استقلال در التهاب گروه مرگ

تساوی با الدحیل، راه صعود را دشوارتر کرد

استقلال به‌رغم شکست در بازی قبلی مقابل الدحیل، بسیار مسلط و خونسرد و فارغ از هیجان منفی بازی کرد - عکس از رسانه رسمی باشگاه استقلال

استقلال، در بازی برگشت مقابل الدحیل هم نتوانست پیروز شود. تساوی ۲-۲ مقابل الدحیل، استقلال را به امتیاز هفت رساند اما الدحیل، با هشت امتیاز صدرنشین و الاهلی هم با استقلال، هم‌امتیاز است. «گروه مرگ»، بهترین نام برای این گروه غرب آسیا است.

بازی استقلال-الدحیل در دور رفت با نتیجه ۳-۴ به نفع الدحیل به پایان رسیده بود. در دومین بازی دور برگشت لیگ قهرمانان آسیا در گروه C، استقلال در حالی مقابل الدحیل قطر قرار گرفت که نسبت به بازی قبلی مقابل همین تیم، در ترکیب خود چند تغییر داشت. دو تغییر در جمع عناصر دفاعی استقلال حکایت از آن داشت که فرهاد مجیدی، سرمربی این تیم، درصدد اصلاح معایب فنی و اصلاح ساختار دفاعی استقلال است؛ این کوشش در روند فنی بازی هم قابل مشاهده بود؛ به این ترتیب که از آرایش ۳-۳-۴ بازی قبلی به روش دفاعی‌تر ۱-۳-۲-۴ رو آورد و ارسلان مطهری و مهدی قائدی، دو بازیکن بال کناری این تیم (وینگر) به شکل فعالانه‌ای در امور دفاعی مشارکت داشتند.

در کنار این تدابیر فنی، استقلال به‌رغم شکست در بازی قبلی مقابل الدحیل، بسیار مسلط و خونسرد و فارغ از هیجان منفی بازی کرد. این تیم در نیمه اول با از سرعت انداختن بازی، به دنبال تک‌فرصت‌ها بود و سرانجام به همین ترتیب صاحب ضربه پنالتی هم شد. علی کریمی، بازیکن فصل گذشته استقلال که اکنون در الدحیل بازی می‌کند، در دقیقه ۲۴ روی فرشید اسماعیلی خطا کرد و پنالتی را شیخ دیاباته به دروازه صلاح زکریا وارد کرد.

 استقلال بعد از زدن این گل هم تمرکز فنی خود را حفظ کرد و چند ضربه خطرناک به طرف دروازه حریف داشت که البته به گل منجر نشد اما رعایت تمام این نکات فنی هم برتری استقلال در پایان نیمه اول را در پی نداشت و در واپسین دقیقه این نیمه، به دنبال یک برخورد ناخواسته بین غفوری و الونگا، مهاجم الدحیل، داور بازی به خطای پنالتی به سود الدحیل رای داد و الونگا توپ را به دروازه استقلال وارد کرد و بازی در نیمه اول، با تساوی یک بر یک خاتمه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آغاز نیمه دوم، استقلال دست به یک تعویض دفاعی زد و مسعود ریگی را با رضاوند، جایگزین کرد. این تغییر، نوع نگرش کادر فنی استقلال به این بازی را نشان می‌داد؛ در واقع، استقلال به دنبال حفظ نتیجه بازی و کسب حداقل امتیاز در این دیدار بود اما الدحیل با حمله به سوی دروازه استقلال هدف دیگری را دنبال می‌کرد. چیزی که در دقیقه ۵۹ مسابقه به آن دست یافت؛ در این لحظه، بار دیگر الونگا با ضربه سر دروازه استقلال را باز کرد تا در مجموع دو مسابقه، به تنهایی پنج گل به استقلال زده باشد.

استقلال با دریافت این گل، چیزی برای از دست دادن نداشت و شاید لازم بود برنامه‌های فنی دیگری را طراحی کند اما دو دقیقه بعد از گل الدحیل، با نفوذ وریا غفوری از جناح راست و پاس کوتاه عالی او به داخل محوطه جریمه، فرصت گلزنی برای قایدی فراهم شد و بازی به تساوی کشیده شد.

به دنبال این اتفاق، روند تعویض‌ها در استقلال به گونه‌ای بود که از رضایت نماینده فوتبال ایران به تساوی حکایت می‌کرد؛ چیزی که سرانجام هم به آن دست یافت.

الدحیل به‌رغم این که با تساوی در این دیدار هم در صدر جدول باقی می‌ماند اما از تلاش خود برای کسب پیروزی کم نکرد و کرنرهای پیاپی این تیم نشان از همین نکته داشت اما ادمیلسون، الونگا و المعزعلی دیگر نتوانستند روی دروازه استقلال خطری جدی خلق کنند.

با رقم خوردن این تساوی، جدول گروه C مسابقات بسیار پیچیده شد و دو بازی آینده تیم‌های استقلال، الاهلی و الدحیل، بسیار حساس خواهند بود و نزدیک بودن امتیازات سه تیم، کار صعود را سخت می‌کند.

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، به دلیل محرومیت روی نیمکت تیم ننشسته بود. به جای او، ماجدی به عنوان دستیار مجیدی در کنفرانس پس از بازی گفت: «مقابل تیم قدرتمند الدحیل بازی کردیم که در جام باشگاه‌های جهان اولسان کره جنوبی را با سه گل شکست داده بود. می‌توانستیم برنده باشیم که این اتفاق نیفتاد. الدحیل برای تساوی آمده بود ولی ما دنبال برد بودیم. دیاباته به دلیل خستگی آسیب دید و اواخر بازی ۱۰ نفره بازی کردیم. در دیدار قبلی یک پنالتی روی مهدی قائدی رخ داد که نگرفتند. برای این بازی هم پنالتی مشکوک برای الدحیل گرفته شد. این کار خوب نبود و فیرپلی (بازی جوانمردانه) رعایت نشد.»

بیشتر از فوتبال