احضار سفیر آمریکا در ترکیه در پی اظهارات جو بایدن

رئیس جمهور آمریکا نسل‌کشی ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخته بود

وزارت خارجه ترکیه احضار سفیر آمریکا را یک «واکنش قاطع» از سوی  آنکارا خوانده است - Adem ALTAN / AFP

در فاصله کوتاهی پس از آنکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که از این پس واشنگتن اقدام امپراتوری عثمانی در اوایل قرن بیستم را علیه ارمنستان به منزله «نسل کشی» به رسمیت می‌شناسد، وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام واشنگتن، «دیوید سترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد.

وزارت خارجه ترکیه احضار سفیر آمریکا را یک «واکنش قاطع» از سوی آنکارا خوانده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شنبه چهارم اردیبهشت همزمان با یکصد و ششمین سالگرد بزرگداشت قربانیان کشتار ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی، این واقعه را به عنوان یک «نسل‌کُشی» معرفی کرد و در بیانیه‌ایی که به مناسبت این روز نوشته بود، اعلام کرد «هر سال در این روز، ما یاد کسانی را که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند گرامی می‌داریم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادی تأکید کنیم».

در بخشی از این بیانیه تاکید شده است که «در ۲۴ آوریل سال ۱۹۱۵ میلادی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی توسط امپراتوری عثمانی قتل عام شدند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این بیانیه مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت، ترکیه این موضوع، یعنی استفاده از عنوان نسل‌کشی برای درگیری‌های سال  ۱۹۱۱ ارامنه را «تماما» رد می‌کند.

چاووش اوغلو در پیامی در توییتر، تصمیم بایدن در به‌ رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه را «فرصت‌طلبی سیاسی» توصیف کرد و آن را «بزرگترین خیانت به صلح و عدالت» دانست.

در سوی دیگر، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در استقبال از تصمیم امروز بایدن نامه‌ای به او نوشت که «ارامنه در سراسر جهان بسیار ذوق‌زده شده و از به رسمیت شناختن نسل‌کشی استقبال کردند.»

بیانیه جو بایدن و استفاده از عنوان «نسل‌کشی» ارامنه به دست امپراتوری عثمانی «بی‌سابقه» بوده است هرچند که سنای آمریکا دو سال پیش کشتار بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن از ارامنه را به دست نیروهای عثمانی «نسل‌‌کشی» اعلام کرد. 

بیشتر از جهان