رئیس جمهوری آمریکا کشتار ارامنه در دوران عثمانی را رسما «نسل‌کشی» نامید

ترکیه، یکی از همپیمانان آمریکا در منطقه و عضو ناتو، بلافاصله به این بیانیه بایدن واکنش نشان داد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا- REUTERS

رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای، کشتار «سازمان‌یافته» و اخراج صدها هزار تن از ارامنه توسط نیروهای امپراتوری عثمانی در اوایل قرن بیستم میلادی را رسما «نسل‌کشی» نامید.

جو بایدن در بخشی از این بیانیه که در وبسایت کاخ سفید منتشر شده است، تاکید کرد که این تصمیم را برای مقصر دانستن کسی اتخاذ نکرده، بلکه برای اطمینان از عدم تکرار آنچه اتفاق افتاده است انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در این بیانیه همچنین گفته است مردم آمریکا از آن گروه از ارامنه که در فاصله ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ «در یک تلاش عامدانه برای از بین بردن ارامنی‌ها» جان خود را از دست دادند، با احترام یاد می‌کنند.

اذعان رئیس جمهوری آمریکا به نسل‌کشی ارامنه توسط ترک‌های عثمانی، در پی وعده او در کارزار انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال گذشته و با وجود مخالفت‌های همیشگی آنکارا، صورت می‌گیرد.

ترکیه، یکی از همپیمانان آمریکا در منطقه و عضو ناتو، بلافاصله به این بیانیه بایدن واکنش نشان داد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، که کشورش وارث امپراتوری عثمانی است، دقایقی پس از انتشار بیانیه امروز بایدن گفت، ترکیه شناسایی کشتار ۱۹۱۱ ارامنه به عنوان نسل‌کشی را «تماما رد» می‌کند.

چاووش اوغلو در پیامی در توییتر، تصمیم بایدن در به‌رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه را «فرصت‌طلبی سیاسی» توصیف کرد و آن را «بزرگترین خیانت به صلح و عدالت» دانست.

بعد از واکنش ترکیه، در سوی دیگر، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در استقبال از تصمیم امروز بایدن نامه‌ای به او نوشت که به گزارش رویترز در آن گفته است، «ارامنه در سراسر جهان بسیار ذوق‌زده شده و از به رسمیت شناختن نسل‌کشی استقبال کردند.»

سنای آمریکا دو سال پیش کشتار بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن از ارامنه را به دست نیروهای عثمانی «نسل‌‌کشی» اعلام کرد و مجلس نمایندگان نیز بعدا قطعنامه مشابهی را در همین ارتباط تصویب کرد.

با وجود آن که رؤسای جمهوری پیشین ایالات متحده تا پیش از این در سالگرد قتل عام ارامنه معمولا به آن دوران تاریک از تاریخ اشاره می‌کردند، اما محتاطانه از استفاده از عبارت «نسل‌کشی» پرهیز می‌کردند.